waarom zijn senatoren van de eerste kamer meestal erg oud?

Vaak zie je de dames en heren niet van de eerste kamer, maar mij valt altijd wel op dat deze mensen veelal op een seniore leeftijd zitten. Is dit stom toeval of heeft dit te maken met een bepaald soort beleid binnen de eerste kamer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

De gemiddelde leeftijd ligt in de Eerste Kamer hoger dan in de Tweede Kamer. Er is de afgelopen perioden wel een heel jong lid (de SP'er Van Vugt) Kamerlid geworden maar ook een lid met een hoge leeftijd (de heer Batenburg, ex-AOV) geweest. Vooral de laatste jaren maken opvallend veel oud-bewindslieden en oud-Tweede Kamerleden deel uit van de Eerste Kamer. De ervaring van hetTweede Kamerwerk kan goed te pas komen bij het werk in de Eerste Kamer.

Het merendeel van de leden van de Eerste Kamer is academisch of in het hoger onderwijs geschoold. Tweede Kamerlid is een fulltime job in tegenstelling tot het lidmaatschap van de Eerste Kamer. Dit wordt over het algemeen gezien als een parttime job (50%) Vaak wordt het lidmaatschap van de Eerste Kamer gecombineerd met ander bestuurlijk werk. De meesten Eerste Kamerlede hebben zich al jaren als bestuurder bewezen. Ook commissariaten kunnen daartoe behoren.

Toegevoegd na 33 minuten:
In de Eerste Kamer zijn 52 van de 75 leden van de jaren veertig en vijftig vorige eeuw. Die 52 leden hebben dus al de pensioengerechtigde leeftijd bereikt of zitten er tegenaan. In de Tweede Kamer daarentegen is het oudste Kamerlid mevrouw Berndsen-Jansen – D66 / 63 jaar. Geen AOW-ers hier dus vertegenwoordigd.

Toegevoegd na 58 minuten:
Senator Franken (CDA) is momenteel het oudste Eerste Kamerlid. Hij is 77 jaar. De op 1 na oudste Jan Nagel moest onlangs stoppen als senator. Het oudste Eerste Kamerlid ooit was de Friese antirevolutionair Anne Anema.. Hij was Eerste Kamerlid van 1921 tot en met 1960 en was bij zijn vertrek 88 jaar.
http://www.parlement.com/id/vhnnmt7lie00/wie_waren_de_oudste_eerste_kamerleden.

In de bron ook nog een lijstje van de huidige 150 Kamerleden en hun leeftijden. Veel dertigers en veertigers.
fisbel
10 jaar geleden
De taak van de Eerste Kamer is het beoordelen van de kwaliteit van wetsontwerpen. Zullen de wetten in de praktijk het resultaat opleveren, dat de regering en de Tweede Kamer van die wetten verwachten?

De Eerste Kamer laat zich niet leiden door de "waan van de dag", maar neemt de tijd en ruimte voor reflectie.

Om dat werk goed te kunnen doen, heeft men bestuurlijke ervaring en levenservaring nodig. Dat is de reden waarom veel Eerste Kamerleden relatief oud zijn.
Antoni