Wat voor werk kan ik doen vanuit huis als alleenstaande moeder?

Ik ben een alleenstaande moeder met een dochter van 7 maanden, mijn ex heeft ons in de steek gelaten en ik heb geen inkomen. Wat voor werk kan ik doen vanuit huis, wat redelijk tot goed verdiend om rond te komen?! Ik wil mijn kind niet naar het kinderdagverblijf brengen, maar zelf voor haar zorgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.2K

Het beste antwoord

Ik ben ook een alleenstaande moeder, met drie kinderen. Ik wil ook hééél erg graag werken, maar er is helaas erg weinig wat in mijn straatje past, helaas. Ik ben dus onvrijwillig verplicht huisvrouw en zit nu al een jaar thuis.

Je moet naar de gemeente gaan en daar een alleenstaande ouderbijstandsuitkering aanvragen en alleenstaande ouderkorting aanvragen bij de belastingdienst.

Als je een bijstandsuitkering heb aangevraagd, kan dat nog tot 2 maanden duren voordat je het werkelijk krijgt.

Je bent dan nog steeds verplicht om werk te zoeken en elk jaar moet je langskomen ter controle en met bewijsstukken dat je inderdaad werk hebt gezocht.

Het "voordeel" van zo'n uitkering is dat je ook kleine baantjes kan hebben. Als je bijvoorbeeld 1100 bijstand krijgt, en je verdient maar 300 euro, dan wordt er vanaf die 300 euro het bedrag opgevuld tot de 1100 euro.

In de gemeente waar ik woon (Westland) heb je ook recht op zgn. sociale participatie, je krijgt een behoorlijk bedrag waarvan je op clubs kan en sociaal mee kan doen met de rest (sporten enz).
Verder (in mijn gemeente) heb je ook recht op hulp in de bijstand. Bij ons kan je dan een aanvraag indienen als er iets kapot is in je huis, als je een wasmachine nodig hebt, of als je bijv. een nieuwe fiets nodig hebt, of je hebt wegens medische (bijv. tandarts) omstandigheden een smak geld nodig.

Ik weet niet of dat in elke gemeente van toepassing is, je zou dat het beste kunnen navragen en je moet je goed laten informeren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou kunnen bellen naar mensen met aanbiedingen.
Je kan ook thuiswerk doen. balpennen inpakken en dergelijke maar besef wel dat je die spullen vaak zelf moet halen en brengen en dat je daar erg druk mee bent. ik neem aan dat je je dochter ook aandacht wil geven en dat kan dan in de knel komen.
verder kan je een webshop beginnen maar dat is ook erg veel werk. dan moet je een administratie bijhouden en vaak naar het postkantoor om pakketten te verzenden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kun je, waar ben je voor opgeleid en wat zou je daar mee van huis uit kunnen doen?

Wat wel redelijk te combineren is, is bij jou thuis op kinderen van anderen passen. Maar dat moet je maar net liggen, en je moet diploma's halen om aan de voorwaarden te voldoen. Als je toevallig een enorm getalenteerde schrijfster bent, kun je een 'Harry Pottertje' doen. Ook administratie doen voor kleine bedrijven kan een gat in de markt zijn. Of apps ontwikkelen.

Met een kleintje thuis is het best moeilijk om voldoende tijd te vinden om genoeg werk te kunnen doen om goed rond te komen. Nu slaapt je dochter nog veel, maar als je straks een peutertje rond hebt hobbelen, heb je je handen nog veel minder vrij.

Pas op met aanbiedingen voor goed betalend thuiswerk, de meeste aanbiedingen zijn oplichterij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hang een briefje bij de supermarkt met de mededeling dat je thuiswerk zoekt i.v.m. 'baby aan boord'.
Mensen begrijpen dan dat je moeilijk dingen kunt komen halen en brengen. Het soort werk hangt natuurlijk af van je vaardigheden.
Ik ken iemand die zo het strijkwerk voor een deel van de straat doet. Ze hoeft nauwelijks het huis uit, want iedereen komt het halen en brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin een eigen bedrijf. Schrijf je in als werkzoekend en start met behoud van uitkering een eigen bedrijf. Kies iets waar je goed in bent en zorg dat je de beste in je vakgebied wordt. Je kunt denken aan een webshop, websites maken of een chatroom beginnen. Je kunt via marktplaats handelen. Je kunt een professionele kinderopvang beginnen (of daar gaan werken!).
Begin een naaiatelier, geef creatieve workshops bij je thuis, verkoop tupperware als bijbaantje vanuit huis. Begin een strijkservice. Ga (via de thuiszorg) schoonmaken bij mensen thuis en neem je dochter mee als dit mag. Zoek een baan waarbij kinderopvang in het zelfde pand (of straat) zit (ik weet dat je zelf voor je dochter wil zorgen, maar nood breekt wet! Als je moet werken voor de kost zit er misschien niets anders op!). Richt je woonkamer in als kapsalon en verhuur de knipplekken aan kapsters.

Wees wel realistisch: als je wel weg moet, zorg dan voor een flexibele oppas voor je dochter. Houdt dat wel achter de hand.
Pennen in elkaar zetten en postkaarten in envelopjes doen levert veel te weinig op om van rond te komen. Dat kun je er bij doen, maar als hoofdinkomen is dat niet geschikt.
Wees voorzichtig met de "Betaal €25 en ik geef je codes zodat je zelf ook veel kunt verdienen" advertenties. Als je moet betalen om te mogen werken, wordt iemand anders rijk en jij hebt nog steeds geen baantje.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet alleen het meest gevraagde, maar daardoor ook het moeilijkst te krijgen en zo ongeveer slechts betaalde werk dat er is. Je zou denken dat er in deze tijd al wat bedrijven van dit gigantische arbeidspotentieel gebruik zou maken, maar helaas pindakaas, dat is nog altijd niet het geval.

Probleem is inderdaad vaak dat 1 of twee dagdelen kinderdagverblijf helemaal niet slecht is voor een kind, maar dat geeft je te weinig tijd om genoeg te verdienen om uit de uitkering te komen. Dat geld echter voor (ongeschoold) thuiswerk ook ; als je pech hebt, hou je daar nog geen drie euro per uur aan over, en kost het heel erg veel tijd.

Als je de papieren / ervaring hebt zou je natuurlijk ook kunnen vertalen, boekhoudingen kunnen doen of andere werkzaamheden die geen of weinig 'uithuizigheid' verlangen. Daar kun je vaak nog wel een leuk inkomen mee verwerven, evenals met iets als een adviesbureautje of kappen of pedicuren aan huis. Maar als dat je vak was, deed je dat vermoedelijk ook wel.

Zeker als het om ongeschoold werk gaat, is de kans dat je meer verdient dan minimumloon - of meer dan de bijstand, wat ongeveer net zo veel is - minimaal. Of het gaat al snel te veel uren kosten ; ook een kind kost tijd. Meer naarmate het wat ouder wordt.

Het beste advies dat ik je KAN geven, is nu even je trots inslikken en die bijstandsuitkering aanvragen. De tijd DIE je hebt, kun je dan het beste stoppen in een opleiding/thuisstudie, zodat je straks, als je kind naar de peuterklas / kleuterschool / basisschool gaat, iets meer kunt dan enveloppen dichtlikken of stickertjes plakken of schoonmaken. Dat vraagt wel iets van een netwerk / opvang, want ook voor thuisstudies moet je nog wel eens informatie-avonden of stages uitvoeren, maar dat is de investering meer dan waard. Kijk ook wat het arbeidsbureau of een re-integratiebureau of een vrouwenvereniging voor je kunnen doen. Iemand van de sociale dienst of het maatschappelijk werk moet je wel op het juiste spoor kunnen zetten.

Echt GOED verdienen kun je eigenlijk bijna alleen maar als je iets voor jezelf opzet met een talent dat je hebt (of dat nu het verhuren van kisten voor verkleedpartijtjes is als je leuk kunt naaien / knutselen, verhalen of illustraties voor tijdschriften maken, teksten schrijven voor folders en brochures van bedrijven, het maken van urnen voor overleden huisdieren of in- en verkopen van oude Hollandse tegeltjes is ).En anders wordt het leren....