Weet iemand of er genoeg werk te krijgen is als je de opleiding Sociaal Cultureel Werk MBO hebt afgerond?

Het lijkt me leuk om de opleiding SCW te volgen, alleen zegt mijn mentor dat er niet veel werk in te krijgen is. Maar dat vraag ik me af, is er ook iemand die deze opleiding heeft gevolgd en mij kan vertellen hoe het is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nou en of er genoeg werk in te krijgen is. Steeds meer mensen vluchten uit het oosten uit veiligheidsoverwegingen of gewoon omdat er hier meer werk is dan daar en doodgewoon omdat we het hier beter hebben. Steeds meer mensen vragen hier asiel aan.

Het is echter voor zowel de blanke Nederlanders als de mensen die hier nieuw komen heel moeilijk samen door 1 deur te komen. Het is moeilijk om als nieuweling te wennen aan de cultuur en de taal en de samenwerking en samenleving met de blanke Nederlanders. Deze mensen zouden heel veel hebben aan mensen als jij die de moeite nemen ook hun te helpen. Hulp voor de blanke Nederlanders is er immers al genoeg.

Laat je niet door je leraar beinvloeden, het blijft je eigen keuze of jij dit wilt, daar heeft hij/zij niets over in te brengen. Die leraar hoort trots op jou te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet het veel te rooskleurig in, vooral met betrekking tot de rol van een leraar. Een leraar hoort niet alleen maar trots te zijn, maar moet kritisch zijn. Een leraar heeft als taak om leerlingen te oriënteren op de arbeidsmarkt, we spreken immers over beroepsonderwijs. Iemand alleen maar stimuleren in zijn of haar keuzes heeft niemand wat aan. De leraar in kwestie heeft er ongetwijfeld een goede kijk op, wellicht een betere kijk dan jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt een leraar hoort ook kritisch te zijn. Het ligt er alleen wel aan of het een leraar betreft van die betreffende opleiding of een leraar van een middelbare school die les geeft in Nederlands of handvaardigheid bijvoorbeeld. Hoe dan ook, al zou er weinig werk in te vinden zijn als sociaal cultureel werker dan heb je wel een mooie achtergrond voor nog meer opleidingen op dat vlak waar wel veel vraag naar is.
Volgens de site www.kansopwerk.nl is er na je opleiding SCW matig kans op werk. En dat geldt voor heel Nederland, zoals je ziet bij die link. De site kijkt vier jaar vooruit en gebruikt o.a. gegevens van de kenniscentra. Via de andere link kun je zien hoe het staat met de trends in jouw sector (zorg en welzijn) Misschien kom je door het lezen daarvan op andere ideeën. Maar zo niet: je moet altijd de opleiding gaan doen die jou aanspreekt. Het heeft geen enkele zin om een opleiding te volgen puur voor de werkgelegenheid. Omdat ontwikkelingen anders kunnen uitpakken dan nu verwacht èn omdat je door je eigen motivatie en inzet héél ver kunt komen!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie net dat je met die bovenste link op de homepagina komt in plaats van de uitkomst die ik had opgezocht. Wat moet je doen op die homepagina: bij de kenniscentra zoek je Calibris op. Vervolgens zoek je de opleiding naar keuze (SCW dus) en dan klik je "weergeven" aan. Je krijgt dan kleurtjes te zien per regio. Alle blokjes zijn roze, en dat betekent "matig kans op werk", in heel Nederland.
Je kunt op die manier natuurlijk ook andere opleidingen opzoeken.