Moett werkgever wettelijke vakantieuren uit betalen ?

Ik heb veel wettelijke en bovenwettelijke uren opgebouwd die ik niet kan opnemen vanwege ziekte. Er is ook geen re-integratie mogelijkheid en de vervroegde IVA word aangevraagd. Ik heb hier 2 vragen over.
1) Normaal ben je bij het niet opnemen van je wettelijke uren het jaar erop per 01 juli alles kwijt. Hoe zit dat als men ziek is en niet de uren kan opnemen ?
2) Kan ik de werkgever verplichten alle uren uit te laten betalen na einde contract ? Geldt dit ook voor de boven wettelijke die 5 jaar mogen blijven staan ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

1. Wettelijk vakantiedagen die je echt niet op kon nemen vervallen niet na 6 maanden. Dat je ziek was, is op zich nog niet voldoende reden ze niet op te nemen tijdens ziekte. Je moet aantoonbaar zo ziek zijn (geweest) dat je ze redelijkerwijs niet op kon nemen, en dat is iets anders dan niet op vakantie kunnen gaan. In zulke uitzonderingsgevallen geldt een verjaringstermijn van 5 jaar.

2. Wettelijk vakantiedagen die je niet hebt opgenomen en die nog niet zijn vervallen, moet je werkgever in geld uitkeren als je uit dienst treedt. Betaling is tegen 100% en niet tegen de 70% die voor het salaris tijdens ziekte geldt. Bovenwettelijke vakantiedagen kunt in geld laten uitkeren als dat zo is geregeld in je arbeidscontract of CAO.