Ik ben het niet eens met de uitspraak van de arbo arts,wat kan ik hier tegen doen?

Mijn vriend zit vanaf oktober 2011 in de ziektewet. Hij krijgt een ziektewet uitkering via Acture.
Hij is vandaag bij een (arbo) arts geweest die acture heeft ingeschakeld. Ondanks de klachten die mijn vriend aangeeft heeft de (arbo) arts de beslissing genomen dat mijn vriend gewoon weer aan het werk kan.

Wij zijn het niet eens met deze uitspraak,en willen een second opinion.
Maar bij wie moeten wij dan zijn,bij wie kan mijn vriend terecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Allereerst bij de bedrijfsarts, kijk of je er samen uit kunt komen, en vraag of de bedrijfsarts informatie op wil vragen van de behandelend artsen.

Kom je er niet samen uit, dan kun je bij het UWV een deskundigenoordeel aanvragen. Die geven een second opinion op dit soort adviezen. Ik zal even een linkje voor je zoeken voor meer informatie.

Toegevoegd na 8 minuten:
Van de site van het UWV:

"Wij geven op verzoek van de werknemer of de werkgever een oordeel over de volgende situaties:

Kunt u uw eigen werk doen?
Heeft u genoeg gedaan voor uw re-integratie?
Is het werk binnen of buiten het bedrijf dat u wilt of moet doen passend voor u?
Heeft uw werkgever genoeg gedaan voor uw re-integratie?"

Meer info over deskundigenoordeel UWV, site FNV:

"UWV kan op verzoek van werkgever of werknemer een onafhankelijk oordeel geven over de
passendheid van andere arbeid of over de door de werkgever ondernomen of te ondernemen acties
op het gebied van begeleiding en reïntegratie1.
Doel van zo’n oordeel is om de werkgever en werknemer verder te helpen bij hun wederzijds
reïntegratie-activiteiten. De behoefte aan zo’n oordeel zal zich met name voordoen bij het opstellen of
bijstellen van het door werkgever en werknemer te maken plan van aanpak voor de reïntegratie.
Het deskundigenoordeel is niet bedoeld als algemeen advies over de gewenste reïntegratie-aanpak.
Uit de aanvraag moet blijken dat werkgever en werknemer samen kampen met een concrete vraag
waar ze met elkaar niet uit zijn gekomen (first opinion).
Beoordeeld moet worden of in redelijkheid van de werkgever kan worden verlangd dat hij passende
arbeid aanbiedt dan wel bepaalde reïntegratie-instrumenten inzet, of dat in redelijkheid van de
werknemer kan worden verlangd dat hij bepaalde arbeid accepteert of meewerkt aan reïntegratieactiviteiten. "

Derde bron is een link naar het aanvraagformulier voor de werknemer (de werkgever kan namelijk ook zo'n oordeel aanvragen). In de tweede bron (site FNV) staan o.a. voorbeeldsituaties, misschien geeft dat je een goed beeld van het doel van een deskundigenoordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het problerm ligt tussen arbo arts en werknemer. In jouw antwoord gaat het over werkgever en werknemer. Lijkt me dat je een stap in het proces niet hebt beschreven.
Bij het UWV. Hier zijn wel 50,- euro eigen kosten aan verbonden. Het kan zelfs enkele weken wachttijd in beslag nemen. Als je het UWV belt, krijg je een formulier toegezonden. Je kunt het formulier ook downloaden op de site van het UWV
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval hebben jullie te maken met een medische invalshoek, die door de andere antwoordgevers reeds is aangestipt. Maar heel belangrijk is de juridische positie van je vriend. Laat je (jij en je vriend) a.u.b. niet in een hoekje schuiven door de medici. Hopelijk heb je een verzekering ( = lidmaatschap vakbond of rechtsverzekering ). Leg je zaak (klinkt zwaar he) zo spoedig mogelijk (VANDAAG !) aan hen voor. En laat je deskundig en uitgebreid informeren. Ik wens jullie beiden veel succes ... en natuurlijk ook gezondheid !