Specialisatie kinderneuroloog?

Ik wilde vanaf kleins af aan al neuroloog worden, maar sinds kort weet ik eigenlijk dat er ook een kinderneuroloog bestaat. Voorheen dacht ik dat er bij een neuroloog geen onderscheid wordt gemaakt tussen leeftijden, blijkbaar wel. Nu heb ik daar over nagedacht en dat lijkt mij ook een heel fijn beroep.
Weet iemand hier meer over? Moet je bv. eerst specialisatie neurologie doen en dan kinderneurologie of zit het in één vak samen? Hoe lang is die specialisatie?

Dankuwel :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Hallo Ejseiwesein,
Leuk dat je neuroloog wilt worden, neurologie is een erg interessant vak!

Om kinderneuroloog te worden moet je na je vwo eerst 6 naar Geneeskunde doen. Hierna werk je meestal 1 a 2 jaar als ANIOS (Arts Niet In Opleiding tot Specialist) om wat ervaring op te doen. Hierna ga je je specialiseren tot neuroloog of kinderarts (beide 6 jaar).
Zodra je dan volledig specialist (neuroloog) ben, ga je je verder verdiepen/specialiseren in de kinder neurologie. Hiervoor moet je zelf ook onderzoek doen en veel leren van kinderneurologen. Hoelang deze 'extra' specialisatie duurt staat niet vast maar hangt o.a. af van je eigen ervaring en onderzoek.
Al met al kan je zeggen dat kinderneuroloog worden zo'n (6+2+6+2-4=) 16-18 jaar duurt. Wel ben je na 6 jaar al aan het werk en kom je al patienten tegen.

Veel succes ;)!

Even nog een citaat van een site:
Wat ga je doen als neuroloog:
Een neuroloog is een arts die zich heeft gespecialiseerd in ziekten van de hersenen, het ruggenmerg, de zenuwen en de spieren van de mens. De ziekten waar je als neuroloog mee te maken krijgt, zijn onder andere epilepsie, beroerte, multiple sclerose (MS), de ziekte van Parkinson, dementie en hersentumor. De klachten die kunnen wijzen op een ziekte die de neuroloog moet behandelen zijn hoofdpijn, duizeligheid, dubbelzien, uitstralende rugpijn of verlammingsverschijnselen.

Het merendeel van je tijd ben je op de polikliniek te vinden. Daar houd je spreekuur, onderzoek je de patiënt aan de hand van de klachten die hij heeft en stel je de diagnose. Tegenwoordig zijn veel neurologische ziekten goed te behandelen. Tegen epilepsie bestaan veel medicijnen die een aanval tegenhouden en MS kan tegenwoordig met medicijnen worden geremd. Maar de nadruk bij veel neurologische ziekten ligt op goede voorlichting en begeleiding. Daarom werkt de neuroloog veel samen met fysio- en ergotherapeuten, revalidatieartsen, logopedisten en verpleegkundigen. Samen zorg je voor een zo goed mogelijke begeleiding en herstel van de patiënt. Als er operaties nodig blijken, werk je samen met de neurochirurg.

Het is ook mogelijk les te geven aan studenten Geneeskunde en neurologen in opleiding. Ook administratie hoort bij je werk: daaraan besteed je ongeveer een vijfde van je werktijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kinderneurologie is een meerjarige opleiding die je volgt na je studie neuroloog of kinderarts.

Zie voor meer informatie onderstaande bron.

HdW