Met hallo beginnen is altijd verkeerd.

Begin met "goedendag", mijn naam is"blah, blah". En dan zeg je zoiets als "de reden dat ik solliciteer is blah, blah""

Schrijf je tekst uit, en oefen het een keer met publiek. Doe net of je tegen mensen spreekt en niet tegen een camera. Kijk ook vooral in de camera! Net alsof je iemand aanspreekt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je er verzorgd uitziet, praat duidelijk en begin niet met hallo, maar met Ik wil graag op de functie van....solliciteren en wil mij hierbij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen gelden dezelfde tips als bij elke sollicitatie: pas je tekst, je woordkeus et cetera aan aan de bedrijfscultuur indien mogelijk. Zorg dat ze boven alles zo snel mogelijk een idee hebben van 'ja, DIE gaat hier passen!'.

Maar "blijf wel jezelf"! Dat is een beetje een cliché maar het is wel heel erg waar: gebruik weinig tot geen woorden die je zelf anders nooit zou gebruiken, want (weet ik uit ervaring :) ) weinig ziet er zo klunzig en onaantrekkelijk uit tijdens een sollicitatie (via wat voor medium dan ook) als iemand die tijdens een sollicitatie zijn zinnen bouwt op een onnatuurlijke manier.

Wat betreft het video-aspect: schrijf uit wat je wilt zeggen, en neem jezelf op terwijl je hem voorleest. KIJK HET TERUG! Je zult dan zien dat het er raar uitziet als je het direct voorleest. Dan wordt het vanzelf duidelijk dat het een beetje spontaan verhaal moet worden. Dus reduceer het tot steekwoorden, zorg dat je er een verhaaltje van kunt maken uit je hoofd, dat komt 10x natuurlijker over en dat is *altijd* beter. Je krijgt bij terugkijken wel een beetje in kaart waar je bij jezelf op moet letten. Zit je met je vingers te vrutten? Spreek je te snel of te langzaam? Vliegen je ogen alle kanten op? Maar ook: ben je duidelijk zichtbaar? Liggen er geen rare zaken in beeld? (Ik noem maar wat... Een volle asbak, een bank vol wasgoed, een rare poster, afwas, troep van wat voor soort of maat dan ook?) Een gemist vetvlekje op je hemd? Allemaal dingen die, als je er al niet direct op afgerekend wordt, toch een rare indruk maken. Zorg voor een rustige achtergrond... Er mag best wat te zien zijn op de achtergrond, zo lang het maar niet afleidt!

Kortom, neem een stukje op, en kijk het zelf (en liefst met anderen erbij) terug. Wees kritisch, als je zelf al denkt "dat ziet er niet fijn uit" negeer het dan niet maar probeer er wat aan te doen.

Een goed begin is het halve werk! ;) Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergeet niet te lachen, kom spontaan en ontspannen over. Heel veel succes!!