Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik een artikel schrijf voor een tijdschrift waarvoor ik een normaal journalistiek tarief ontvang, blijft het copyright dan van mij?

Met andere woorden: kan ik het artikel jaren later ook nog verkopen aan een ander medium?
(Graag alleen goed onderbouwde antwoorden van (ervarings)deskundigen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
609

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, het auteursrecht blijft aan jou toebehoren tenzij:
- je het werk in dienstverband hebt gemaakt;
- je het auteursrecht, via een akte, hebt overgedragen.

Als jij een artikel (of als fotograaf: een foto) aan een tijdschrift "verkoopt", verkoop je in feite alleen "het recht op publicatie" van het artikel of de foto.
Je mag het werk dus gerust opnieuw aan een ander verkopen, maar je moet je wel realiseren dat de twee aankopende partijen daar niet blij mee zullen zijn.

Alleen als overdracht van het auteursrecht in een akte is vastgelegd, krijgt degene aan wie je je rechten overdraagt voortaan zeggenschap over het verdere gebruik van jouw werk.

Op nieuws en actualiteiten rust een beperkt auteursrecht: deze twee mogen door andere nieuwsmedia (dus niet door iedereen) vrijelijk gebruikt worden, mits met bronvermelding.
(Lees meer...)
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Oh, geen enkel probleem joh! (Tenzij het ter ziele gaan van dat tijdschrift te maken had met jouw artikel natuurlijk ;)
Gewoon opnieuw aanbieden, hoor!

Andere antwoorden (1)

Deze vraag is zo niet te beantwoorden.

Het copyright blijft bij de auteur als deze slechts een journalistieke vergoeding krijgt, echter mag het tijdschrift het meermaals plaatsen.

Of het elders gepubliceerd mag worden is afhankelijk van de overeenkomst (voorwaarde) van het tijdschrift die het de eerste keer heeft geplaatst.

Hebben ze in hun voorwaarde staan dat zij alleen het publiceerrecht hebben mag het in geen ander tijdschrift verschijnen zonder de goedkeuring van hen.

Is er niets overeengekomen mag men het ook elders publiceren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding