Is het onbeleefd om op een sollicitatiegesprek te vragen wat zij in gedachten hebben qua salaris?

Zit nu midden in een sollicitatie.
Zij vragen aan mij wat ik nu verdien om een indicatie te krijgen, maar ik wil graag weten waar zij aan zitten te denken.

Want als ik zeg 100 dan zeggen zij 95.
Als ik niets zeg kunnen ze 110 zeggen dan zeg ik 115
Toch?

Iemand tips of suggesties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Op http://www.loonwijzer.nl/home/salarischeck zou je kunnen checken wat het gemiddelde is voor jouw functie.
Op http://tinyurl.com/6jw92lb staat handige info over salarisonderhandelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral de tweede link heb ik iets aan bedankt!

Andere antwoorden (9)

Als ze niet kunnen nagaan wat jij nu verdient kan je nu ook 110 zeggen, want als ze je graag willen, willen ze er ook voor betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
salaris, altijd een hangijzer natuurlijk. wellicht weet je zelf wel wat de baan waar je nu op solliciteert doet vwb salaris. kun je er nu niet omheen dan zou ik een redelijk salaris vragen, en wat hoger inzetten dan je nu verdient.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste advertenties staat toch wel een schaal vermeld. Maar je kunt het vragen ik denk alleen dat het nog niet handig is.
13 jaar geleden
Altijd moeilijk.

Heb je niet de CAO waar jouw werk onder valt? Dat geeft een richtlijn. En kijk anders naar gelijksoortige advertenties.

Nooit zelf een bedrag noemen. Als je veel te laag zit gaan ze onmiddellijk akkoord. Heb je jaren last van. Lager zitten dan je collega's is frustrerend.
Vraag gewon waar zij aan denken. En desnoods nog een keer. Ze weten het al precies in welke schaal ze je indelen. Laat je niet verleiden tot zelf iets noemen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen het is niet onbeleefd om te vragen waar zij aan denken. Als dat een reden kan zijn om de baan te weigeren van jouw kant uit is het zelfs heel slim om dat te vragen.
En daarbij als zij aan jouw vragen wat jij nu verdient dan kun je die vraag gewoon stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal werkt het zo niet. Je vraagt in ieder geval niet in het eerste gesprek naar het salaris. Als zij een indicatie vragen dan geef je die. Vrijwel elk bedrijf hanteert vaste uur-/week- en maandlonen per functie. Daarvan wordt bij een sollicitant niet zo heel snel afgeweken, behalve als het om echt specialistisch werk gaat. Dan valt er soms nog wel wat te onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval niet "onbeleefd" om dat te doen.

Of het verstandig is, hangt helemaal af van de situatie. Voor dat je over salaris begint, heb je ook al over andere zaken gepraat. Hoe verliep dat gesprek?
Was het een gezellig jij-jou sfeertje? Ruimte voor een grapje? Ook over iets anders gepraat? Of was het een heel formeel gesprek? Is er een grote afstand tussen jou en je toekomstige werkgever? Zijn er nog veel andere sollicitanten?

Zoiets moet je gewoon proberen in te schatten. Is het een heel formeel gesprek, dan moet je voorzichtig zijn met je vast te pinnen op salaris-eisen of -voorstellen. Maar is de sfeer gemoedelijk, dan kun je jezelf best wat meer bloot geven, en wat eerlijker en directer zijn.

Als je iets zegt als: "Ik weet dat in deze branche een salaris van 3000 Euro gebruikelijk is, maar dat lijkt mij voor deze functie toch wat aan de lage kant", dan speel je niet direct al je troeven uit, maar laat je toch zien, wat je zelf ongeveer wilt. Je kunt dat ook nog toelichten, waarom je dat vindt. B.v. door wat nader in te gaan, op wat er van je wordt verwacht.

Werkgevers houden wel van mensen die een beetje lef hebben, en niet al te bang zijn, om gewoon te zeggen wat ze denken. En op een vraag, wat je nu verdient, kun je best antwoorden, dat je dat eigenlijk niet zo relevant vindt.

Ook lang niet alle werkgevers willen per se voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, en een werknemer zo weinig mogelijk betalen. Ze willen alleen maar goed personeel! Als je baas je graag wilt hebben, laat hij je echt niet lopen voor een paar 100 Euro meer of minder salaris. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
K vind dat je groot gelijk hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem contact op met een vakbond of pers.zaken van vergelijkbaar bedrijf en vraag hen wat het gem salaris is voor de betreffende functie voor iemand met jouw leeftijd.

Mocht je vraag krijgen over je huidig salaris wees dan een beetje vaak. Scherm dat je geen 40 maar minder uren werkt. Over eindejaarsuitkering etc. Vergeet niet zaken reiskosten en ziektekosten te regelen.