studie schuld als je weer opnieuw een MBO opleiding gaan volgen ?

hoi, ik heb sinds kort mijn MBO diploma niveau 3 behaald van 3 jaar maar ik heb het in 3.5 jaar gedaan, dus een half jaar langer over gedaan. Maar ik wil volgend school jaar weer een andere MBO opleiding volgen, die opleiding moet je perse eerst niveau 3 en dan niv 4.
ik lees nu overal over studie schuld en zo, is dat ook voor MBO ers ? en heb ik dan een studie schuld als ik opnieuw weer een nieuw opleiding gaan volgen om dat ik bij mij vorige opleiding en half jaar extra heeft geduurd ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je hebt maximaal 4 jaar recht op studiefinanciering. Dit is een gift als je je diploma haalt binnen deze 4 jaar.

Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten als jij dus dit kan ik zeggen uit mijn eigen ervaring.

Na mijn niv. 3 diploma ben ik een niv. 4 mbo opleiding gaan doen. Deze opleiding duurde 3 jaar.

Ik heb van die drie jaar nog een half jaar studiefinanciering gekregen, daarna moest ik geld gaan lenen van het duo om mijn studie te kunnen bekostigen.

Dus ongeveer 2.5jaar heb ik maandelijks (300 euro) geleend van het duo. Inclusief de rente die daar over heen komt heb ik nu een kleine (net niet) €8000 studieschuld. Ik zie dit dan maar als investering voor de toekomst.

Concreet: nee, als jij geen geld leent dan heb je uiteindelijk ook geen schuld. Als jij geen 1200 euro per jaar kunt betalen, en je wel moet lenen dan krijg je inderdaad een schuld. Maar jij hebt nog recht op een half jaar studiefinanciering.

Succes!

Ps: Dit is als er geen bijzondere gebeurtenissen zijn (geen ziekten, sterfgevallen enz) Als jij vermoed dat jij onder een andere regeling valt dan kun je contact opnemen met duo

Telefoon (050) 599 77 55
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke thanks voor de reactie, inderdaad een investering voor de toekomst.
weet je misschien ook iets over studie boete ? of is dat totaal anders ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een studieboete daar hoef jij je als MBO`er niet druk over te maken. Enkel en alleen als jij NA je half jaar nog geld blijft lenen (want dat is dan een lening) krijg je een schuld. Over deze schuld betaal je ook een rente. Het "mooie" van deze lening is dat je na het behalen van je diploma nog 2 jaar mag wachten voor je terug moet betalen (over deze periode word wel rente betaald) Lukt het je dan nog niet dan kun je nogmaals 2 jaar verlenging aanvragen. (er word dan naar je situatie gekeken en aan de hand daarvan beoordeelt duo of je verlenging krijgt) Hopelijk is het zo duidelijk en anders mag je het natuurlijk vragen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D

Andere antwoorden (1)

als je geen studiefinanciering krijgt/gebruikt heb je ook geen studieschuld dus geen probleem :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb wel studiefinanciering gehad. 3.5 jaar lang maar nu niet meer, omdat ik mijn diploma heeft behaalt. maar als ik weer opnieuw wil beginnen met een MBO opleiding zeggen ze dat ik nog en half jaar studiefinanciering krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, zie mijn uitleg :)