Moet ik beschikbaar zijn op mijn werkdagen als ik ziek ben?

Ik zit een maand overspannen thuis. Mijn werkgever wil een plan van aanpak opstellen. ik ben uitgenodigd voor een gesprek op een dag dat ik een paar privé-afspaken gemaakt heb.

Het is een dag die normaal mijn werkdag zou zijn.

Kan ik weigeren te komen? Of moet ik komen omdat het een werkdag zou zijn? Kan ik er onder uit door voor die dag een vakantiedag aan te vragen?

Normaal gesproken had ik de afspraken op een vrije dag gepland, maar ik kan/wil ze niet afzeggen.

De basisvraag is dus eigenlijk hoeveel vrijheid ik heb om, overspannen thuis, mijn eigen tijd in te delen en hoeveel rechten mijn werkgever heeft op mijn "beschikbaarheid". Onder de "normale" werkuren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het feit dat jij ziek bent betekent niet dat je daarmee altijd beschikbaar moet zijn voor je werkgever. Deze wil vanuit zijn verplichtingen als werkgever echter wel werken aan je herstel door een plan van aanpak. Je mag best een ander moment voorstellen omdat het je niet schikt. Als dit maar redelijk is. Je mag het meewerken aan je herstel namelijk niet frustreren. Een vrije dag is niet nodig nu je ziek bent. Immers, word je ziek in je vakantie (zomervakantie) dan gaat dit ook niet ten koste van je vakantiedagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mij lijkt het dat het enige criterium of je verplicht kan worden gesteld een afspraak met je werkgever bij te wonen kan zijn of je ziekte je dat al dan niet onmogelijk maakt.
Juridisch is het zo dat je zo'n afspraak niet kunt weigeren als je gezondheid het toelaat, lijkt me. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet praktisch een oplossing gevonden kan worden voor een andere dag. Maar ik zou niet te hoog van de toren blazen als er wel een probleem met je werkgever ontstaat. Ziekte is een ding, maar de verplichting aan je werkgever lijken me te prevaleren boven privé-afspraken in de tijd van de werkgever. Wek in elk geval nooit de indruk dat je niet volledig beschikbaar bent voor herstel (of werk) - je delft dan vrijwel altijd het onderspit. Dat wil niet zeggen dat je aan onredelijke verwachtingen hoeft te voldoen. Een heel concreet antwoord zul je overigens niet in de wet of regelgeving hoeven te verwachten; mogelijk heeft je bedrijf een verzuimprotocol, maar ook daarin zal niet het antwoord op deze specifieke vraag staan. Alles draait in deze om wat redelijk en billijk is.
tinus1969
7 jaar geleden
Keihard weigeren is gevaarlijk. Ik zou bellen en zeggen dat het gesprek samenvalt met een andere afspraak. Als één van die andere afspraken een bezoek is aan dokter/therapeut, zeg dat dan ook - dat is namelijk 'werken aan je herstel'.
Staat de werkgever er op staat dat je komt, zeg dan de andere afspraken af. Anders krijg je gedonder.

Antwoorden (3)

Een vakantiedag aanvragen om een ziektedag daartegen te ruilen, kan alleen als het bedrijf daarmee akkoord gaat. Want ziektedagen zijn geen vakantiedagen.

Dan heb je nog de regel dat je je als een goed werknemer moet gedragen. Prive-afspraken inplannen op een dag dat je normaal gewerkt zou hebben maar door ziekte verhinderd bent, getuigt daar niet van. (Verplaats je even in de positie van de werkgever: hoe zou je het vinden dat je iemands salaris moet doorbetalen die ziek is en die de voorkeur geeft aan afspraken met derden op dagen dat hij normaal gewerkt zou hebben?)

Er is geen kant-en-klaar antwoord maat in het algemeen gesproken moet je op werktijden ter beschikking staan van de werkgever op ziektedagen voor reïntegratieactiviteiten, tenzij iets anders is afgesproken. De werkgever heeft de wettelijke plicht om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen en daar moet je in redelijkheid aan meewerken. (Zonder die "regel" zou je bijv. ook tijdens ziekte bij werkgever 1 kunnen gaan werken bij werkgever 2 en dat is niet de bedoeling).
Computoon
7 jaar geleden
Je wordt geacht er tijdens je ziekte alles aan te doen om je herstel te bevorderen. Je werkgever heeft diezelfde verplichting voor jouw herstel.
Ik zou je adviseren er alles aan te doen om je afspraak bij je werkgever te kunnen laten doorgaan, want anders ben je zelf niet bezig je herstel te bevorderen. Dit zal vast niet tot direct ontslag o.i.d. leiden, maar het pleit zeker niet in je voordeel.
Waarschijnlijk, maar dat kan ik dus niet zeker weten, staat ook in je contract dat je verplicht bent op te komen dagen op verzoek van je werkgever. Zeker als het in het belang van je herstel is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, je kunt niet weigeren te komen, echter het maakt wel veel verschil wat voor afspraken het zijn.
Zijn het medische , afspraken met specialisten/ ziekenhuis dan is dat zeker WEL een REDEN tot verzetten tot afbellen van de afspraak.

Wat wel eens voorkomt, is dat een bedrijf of instantie een uitnodiging voor een afspraak vrij kort daarvoor verstuurt.

Anders gezegd, jij krijgt de uitnodiging op vrijdag binnen en je wordt op maandagmorgen verwacht. Zal je zeggen, belachelijk! ik heb afspraken staan, ja dat kan wel ,maar vaak wordt daar door een instelling (overheid bv Sociale Dienst) totaal geen rekening mee gehouden. Nog erger als er iemand afzegt hebben ze weer een gaatje voor een afspraak, maakt niet uit hoe kort op die datum dit gebeurt.

Een werkgever gaat er gewoon vanuit dat je komt als hij je oproept, zou nog verschil kunnen maken of je parttime werkt, weet ik niet. Geen andere reden dan ziekte, om niet te verschijnen. (oké, overmacht)

Ergo, je hebt geen reden om niet op te draven.
Wel kun je dan een verzoek doen, of er wellicht een mogelijkheid bestaat deze afspraak, die uiteraard noodzakelijk / nuttig is , te verzetten naar ... (vul een datum in) en wacht op antwoord. Of even bellen, kan natuurlijk ook, als het erg kort op de datum is, verdient dat de voorkeur.