Kan een medewerker die niet om legitimatie vraagt een boete krijgen van zijn/haar werkgever??

Ik had ID van klant verkeerd gelezen en klant was nog geen 16 en kreeg dus per ongeluk wel alcohol mee.
deze was echter gestuurd door de inspectie zelf en was al 2de keer bij dat filiaal en eerste x was bij een collega en en die kreeg een waarschuwing maar nu kreeg dat filiaal een boete en de werkgever zei dat ik die boete zelf moet betalen.
de boete bedraagt €5000 en ik ben 17.

MAG DIT??????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook wel lastig, zo een geboortedatum omzetten in een leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een andere werkgever zoeken! Als hij dit echt meent, is hij een onbeschofte........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@druiloor: Je kan natuurlijk wel een briefje met de minimaal toegestane geboortedatum bij de kassa leggen. (die schuift dan wel iedere dag een dagje op). En wat is moeilijk 2012-16 = 1996. Is het 1996 dan moet je ook nog naar de exacte datum kijken. Is het 1995 of eerder, dan hoef je niet verder te kijken. Dus zo moeilijk hoeft dat niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Als je niks anders te doen hebt is dat niet moeilijk. In een drukke omgeving waar alles goed door moet stromen en je dus onder tijdsdruk staat lijkt me wel dat het een stuk lastiger word. Dus een briefje met de minimale geboortedatum bij de kassa is wel zo handig dan.
Overigens kan de werkgever dit niet menen. Ik denk dat hij je gewoon bang wil maken zodat je niet meer dezelfde fout maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij werkt zeker bij de Lidl? Daar heb ik lang geleden ook gewerkt en die stuurde regelmatig mystery guests, om zo te kijken of je wel goed controleeed en oplet. Als het 1 keer fout gaat krijgen ze echt geen boete hoor...dan krijgen ze een waarschuwing. Maar nu ben je wel weer de eerst volgende keer bij de mystery guest aan de beurt, om te kijken of je nu wel oplet.

Antwoorden (4)

Nee, dit kan niet zomaar. Het filiaal krijgt de boete, niet jij.
Jouw werkgever kan jou wél bij de kassa's weghalen, als blijkt dat jij je werk niet goed doet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, ik werk er al bijna 2 jaar zonder problemen. En ze hadden gezegt dat ik alvast kon gaan sparen daarom snap ik er niks van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat iemand een flauwe grap maakt
om jou eens goed te laten schrikken.
Dit is mogelijk aangezien jij de fout hebt begaan, natuurlijk niet met opzet ga ik van uit. Je zou je contract moeten na lezen of er iets dergelijks in staat, hier kun je namelijk voor getekend hebben. Net als bijvoorbeeld geheimhoudingsplicht, als je iets zou lekken kun je een boete krijgen. (niet in jou geval natuurlijk nu).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Ingevolge het burgerlijk wetboek (7:658 en/of 7:611) ligt de verantwoordelijkheid bij de werkgever. Zelfs al zou je het wel opzettelijk hebben gedaan zou de rechter dit toch bij de werkgever neerleggen. Een werkgever in Nederland is simpelweg aangeschoten wild.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, jouw baas zou dan in overtreding zijn. Het bedrijf is al eerder gewaarschuwd en moet zelf controleren of alles wel goed gaat en moet ook zijn personeel goed instrueren. Het is hun verantwoording!
amc