Is het mogelijk voor een buitenlander die hier op vakantie is om camerawerk te vinden?

Mijn stiefvader die hier op vakantie is uit indonesie is professionele cameraman in indonesie.
Hij is hier op vakantie maar vraagt zich af of hij hier opdrachten kan vinden voor bijvoorbeeld om een videoclip of reclamespot of een bedrijfsvideo te maken.
Hij heeft erg veel ervaring zo heeft hij ookal gewerkt voor national geographic en vele andere.
Is het mogelijk voor hem om zoiets te doen want dan heb je volgens mij ook te maken met belasting ect.
En hoe komt hij aan een opdracht? Op internet zoeken of ergens aankloppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe mag hij niet werken. Hij heeft, zelfs als hij zelfstandige is, een werkvergunning nodig om in Nederland te werken. Dat kan dus niet op een toeristenvisum. Het is aan de werkgever om te controleren dat dit in orde is: daarmee wil ik zeggen dat het waarschijnlijk moeilijk is om er een te vinden die het risico op boetes van de arbeidsinspectie en de belastingdienst aan zou durven.

Dat gezegd hebbende, hij kan natuurlijk altijd proberen om werk te vinden. Uit je omschrijving lijkt het alsof hij werkt in het documentaire-genre. Het beste wat je kan doen is dus zoeken naar producenten die documentaires maken. Kijk hiervoor eens naar de programmagidsen (van bijvoorbeeld de publieke omroep) en zoek de producenten op. Kijk ook eens in de catalogus van het Idfa festival (international documentary festival Amsterdam) om te kijken wie de Nederlandse producties deed. Hij kan deze mensen benaderen met zijn showreel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En tevens kan men hem op het vliegveld van aankomst al vragen gaan stellen als ze zien dat er dingen mee worden genomen die je normaal niet voor een vakantie meeneemt.
Het risico dan is, als hij een toeristenvisum heeft, en er komt uit dat hij ook wil gaan werken hier, dat men hem op het eerste vliegtuig terug naar Indonesie stuurt.
Laat hem vooral eerlijk zijn met de aanvraag voor een visum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kwam niet hier om te werken hij vroeg het zich gewoon af.
En hij heeft niks bij zich wat iemand zou meenemen als hij naar nederland komt om te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed uitgebreid antwoordt dat mijn vraag goed heeft beantwoord.

Andere antwoorden (2)

Er zit niets anders op dan open sollicitatiebrieven te sturen naar reclamebureaus of video bedrijven. En met zijn cv in de map langs bureaus te gaan. Hij heeft waarschijnlijk goede referenties. Vanzelf gaat er niets.
Niemand kent hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zoiets dacht ik al.
Maar krijgt hij dan geen problemen met de belasting oid?
ronron1212
12 jaar geleden
Hij mag hier niet werken
Hij moet wel een werkvergunning hebben om in NL te mogen werken. Daarbij heeft hij een sofinummer nodig, als je in Nl werkt moet je ook hier belasting betalen.