Kan je bij een 0 uren contract , De stille maanden ook doorbetaald krijgen ?

Ik heb op dit moment een 0 uren contract. Maar ik weet dat het over een tijd 2 maanden stiller word . Ik werk nu gemiddeld 40 uur in de week. Kan ik die 2 stille maanden ook een bedrag verwachten ? Of moet ik zorgen dat ik dan een back-up heb voor die 2 maanden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

nee die krijg je niet betaald vandaar het 0 uren contract , als je een contract zou hebben van 12 uur zou je die 2 maand tot 12 uur betaald krijgen en dus de uren in moeten halen op een ander drukker tijdstip. Ik zelf werk in de zorg en werk dus ook zo.Met een 0 uren contract hoef je ook niks in te halen ! Alles wat je werkt krijg je uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je langer dan 3 maanden dat aantal uren hebt gewerkt dan heb je daar recht op. In de praktijk zal dat echter eerder op een rechtsgang uitlopen.

"• Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.

• Volgens de wet bestaat er na drie maanden namelijk een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden. Het is dan alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan kan de werknemer zich beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen."