Ik heb maand geleden gesolliciteerd bij een bedrijf nu wil het bedrijf mij wel hebben maar niet via uitzendbureau. Wat voor eisen heeft het bureau?

Ik heb dus gesolliciteerd bij een bedrijf bij een bedrijf via een uitzendbureau maar dat bedrijf wil mij hebben maar gewoon in dienst van dat bedrijf.
Kan het uitzendbureau wat eisen van het bedrijf omdat ik via het uitzendbureau aan dat bedrijf ben gekomen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Ja, dat kan.
Normaliter hoort een uitzendbureau te verdienen aan een "werknemer". Volgens mij hoor je daar minimaal een half jaar via het uitzendbureau te werken voordat het bedrijf waar je geplaatst bent je over mag kopen.

Als je nu direct bij het bedrijf gaat beginnen, dan denk ik dat het bedrijf meer problemen met het uitzendbureau gaat krijgen dan jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het uitzendbureau kan aan je nieuwe werkgever een uitkoopsom vragen aangezien het uitzendbureau inkomsten misloopt omdat je niet via aan het werk gaat. Een werkgever moet dan namelijk naast jouw loon ook nog een x bedrag aan het uitzendbureau betalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar daar zou jij trouwens verder niets van hoeven te merken. Dat moeten de bedrijven onderling uit maken. Jij kan voor jezelf kijken wat voor het beste is: een contract via het uitzendbureau of direct bij de werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. In dit geval heeft het bedrijf dat jou als werknemer wil het uitzendbureau meer gebruikt als werving- en selectiebureau.

Als dat zo is afgesproken met het uitzendbureau, is dat geen enkel probleem: het bedrijf betaalt het uitzendbureau voor het werven van een nieuwe werknemer, en daarmee is de kous af.

Was het niet zo afgesproken, dan kan het bedrijf problemen krijgen met het uitzendbureau. Het uitzendbureau kan een vergoeding vragen, of in de toekomst weigeren het bedrijf van uitzendkrachten te voorzien. Maar dat lijkt me het probleem van het bedrijf, niet van jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zelf meegemaakt. Mijn werkgever moest toen 1 maandsalaris incl. gemaakte kosten aan het uitzendburo betalen. Het bedrijf waar ik in dienst kwam is tamelijk groot en maalde daar absoluut niet om. Als je bij een kleinere werkgever in dienst komt zou ik hem daar wel op wijzen, zou wel sneu zijn als je hem direct veel geld zou gaan kosten.