Wat bedoelen ze met de filosofie van een bedrijf?

Ik moet de filosofie van een bedrijf omschrijven, maar wat bedoelen ze daar mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (2)

Filosofie heeft met nadenken te maken.

Als je een bedrijf begint, dan maak je een plan. Je gaat nadenken, wat je met je bedrijf wilt, welke uitstraling het moet hebben en hoe je het beste je spullen aan de man kunt brengen. Als je daar niet eerst goed over nadenkt, dan wordt het niks.

Bijna ieder bedrijf heeft een filosofie. De filosofie van IKEA is, dat lang niet iedereen dure en luxe meubelen wil, mensen bereid zijn om zelf spullen in elkaar te zetten, er veel mensen zijn die niet veel geld aan nieuwe meubelen willen besteden, en ook niet iedereen behoefte heeft aan een uitgebreide service, zoals b.v. bezorging. Die filosofie blijkt te werken. En de filosofie van Albert Heijn zou kunnen zijn, dat mensen bereid zijn om een paar centen meer te betalen in een supermarkt die er een beetje netjes uitziet. Aldi hanteert de filosofie, dat een rommelige winkel, of een lange rij voor de kassa, voor mensen niet belangrijk is, en dat het alleen om de prijzen gaat. Zo krijg je een gezonde concurrentie en kunnen consumenten kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is eerder een strategie toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wat mij betreft mag je het ook best zo noemen, en ik denk ook dat strategie en filosofie (van een bedrijf) elkaar overlappen. Met opzet heb ik ook de "uitstraling" genoemd, in de 1e alinea. Want de filosofie hoeft natuurlijk niet alleen over het commerciele succes te gaan. Je kunt ook ideele motieven hebben. (kinderarbeid, milieu, diervriendelijk) Als het echt alleen maar over geld zou gaan dan zou je het misschien strategie kunnen noemen? Toch denk ik dat het bij ieder commercieel bedrijf uiteindelijk om de centen gaat. En dan kun je zeggen dat filosofie ook verkoopt ;-) Filosofie en strategie van een bedrijf zijn denk ik niet zo makkelijk te scheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dan snap ik het :P Het is inderdaad een ruim begrip en iedereen interpreteert dit weer anders, maar ik denk dat dit ook een vorm van de filosofie van een bedrijf is. Een + je.
Vaak bedoelen zij daarmee waar een bedrijf voor wilt staan en hoe ze dat willen doen. Denk hierbij aan een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord wil ondernemen door dit en dat te doen.