De arbodienst (bedrijfsarts) heeft een belangrijke rol als het gaat om de herkeuring. De werkgever kan namelijk niet beoordelen of je toegenomen klachten hebt waardoor je je werk niet meer zo goed kunt doen. Hoewel het soms erg duidelijk is, neemt het UWV niet veel aan van de werkgever, die hebben namelijk een duidelijk belang. De arbodienst zal in dat geval een beoordeling van jouw situatie moeten maken en die informatie naar het UWV moeten sturen. Meestal wordt dat gedaan door middel van het maken van een functioneel mogelijkheden lijst door de bedrijfsarts. Die sturen ze dan door naar het UWV.

Als jij zelf de herkeuring aanvraagt, dan zal er niet altijd info aan de bedrijfsarts gevraagd worden. Maar als de werkgever het initiatief neemt, dan is de info van de bedrijfsarts belangrijk.