Wat is wijsheid: wel of geen leeftijd vermelden in je CV?

Ben nu 48 en heb steeds vaker het idee dat ik niet word aangenomen, uitgenodigd of op een of andere manier wordt benaderd, vanwege mijn leeftijd. Als ik al iets mag vertellen over mezelf krijg ik de reactie dat ik gezien mijn leeftijd ook "te zwaar" en dus te duur ben voor de functie..
Ik kan mijn leeftijd wel weglaten in de CV maar de jarenlange ervaring natuurlijk niet ..en daaruit blijkt dan ook weer dat ik niet meer superjong ben..
En wat het nog lastiger maakt is dat ik juist een stapje terug wil doen, dus een lichtere functie tegen een eventueel wat lager salaris...
Herkenbaar?

Toegevoegd na 13 minuten:
Eigenlijk zou ik graag uitgenodig worden puur op ervaring.. en dus mogelijke geschiktheid voor de baan..als ze me dan zien dan zou mijn leeftijd er niet meer toe mogen doen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Je noemt een paar zaken die voor jou belangrijk zijn. Waar je echter eerst van uit moet gaan is hoe degene bij wie je solliciteert kijkt naar de aangeboden functie. Zodra je goed inzicht hebt in de beweegredenen van de ander kunnen je eigen wensen pas vervuld worden. Als iemand perse een jong persoon wil (of dat eerlijk of terecht is doet er niet toe!!!) kom je bijna niet in aanmerking hoe goed je ook bent gekwalificeerd. Je leeftijd vermelden is dus denk ik een eerste vereiste. Vaak weet je wat voor salaris ongeveer bij een functie hoort. Geef dan ook aan wat je salaris ideeën zijn als je solliciteert zo kan je ineens wel concurreren met jongeren. Je hebt dan zelfs een voorsprong door je (levens)ervaring. Eenmaal binnen kan je mogelijk toch verder groeien als je goed werk aflevert. Anyway, just an opinion. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ja... Maar ik zou het toch doen... Of je wordt opgeroepen en ze verwachten een jonge vent en dan staat er zo´n **** **** op de stoep...

Ik zou het toch doen... Eerlijk zijn meteen alles vermelden vanaf het begin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ding blijf gewoon eerlijk,en kom gewoon over zoals je echt bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achterhouden is iets anders dan liegen, maar bij een gegeven als leeftijd zou ik het toch vermelden. Ten eerste zullen ze je leeftijd tijdens een eventueel gesprek aan je aflezen. Ten tweede zullen ze je leeftijd moeten/willen weten wanneer je er gaat werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen geboorte datum vermelden, zou voor mij als werkgever al een reden zijn om iemand niet uit te nodigen.
Mijn vriend (ook 48) heeft het probleem dat hij niet wordt uitgenodigt omdat hij in het verleden een te hoge functie heeft gehad. Hij wil een soort gelijke functie niet meer dus een stapje terug. Werkgevers zijn bang als ze hem aannemen dat deze functie te licht is, dus te weinig uitdaging. Dit is lastig. Maar hij blijft volhouden en netwerken. Maar je leeftijd achterwegen laten is echt geen optie. Wat je wel kan doen is de inhoud van de vorige functies in je cv wat afzwakken. Mocht je dan uitgenodigd worden kan je het alsnog uitleggen. Dan ben je wel al een stap verder.
succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is deze site iets voor jou:
http://www.oudstanding.nl/banen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het reageren en opsturen van je cv is slechts de eerste stap, waarbij je het best zo eerlijk mogelijk kunt zijn omdat er, in het gunstige geval, nog meerdere stappen zullen volgen waarbij je toch doorgelicht zult worden.
Bij een sollicitatie kun je je leeftijd dus niet verdoezelen en hoewel er geen sprake mag zijn van discriminatie op dat gebied, heeft een bedrijf bij het plaatsen van een vacature toch een bepaald profiel voor ogen waarbij de leeftijd meestal toch een belangrijke rol speelt.
Als je in je cv geen leeftijd/geboortedatum vermeldt, is de kans groot dat die meteen terzijde wordt geschoven. Dus eerlijkheid en duidelijkheid lijkt me beter, ook voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet maar zo denken: Er zijn ook functies waar ze juist iemand zoeken met jouw ervaring, en dus jouw leeftijd.
Op dit moment liggen de banen niet voor het oprapen en kun je heel makkelijk denken dat het aan iets in je CV of iets van jouw persoonlijk ligt dat je niet wordt uitgenodigd. Maar het is gewoon zo dat je 99 van de 100 sollicitaties totaal niet de enige bent die solliciteert. Dan moeten ze dus selecteren. Misschien doet een baas dat op leeftijd, omdat hij je te duur vindt. Maar zeg nu eerlijk, zou je voor zo'n baas willen werken?
Volhouden... Ook voor jou is er die ene baan waar ze je waarderen om je ervaring. Net als bij mij overigens...
Niet opgeven dus.
Het achterhouden van info als leeftijd helpt trouwens niet lijkt mij. Het zou juist in het geval ze iemand zoeken met meer ervaring en dus een hogere leeftijd in je nadeel kunnen werken als je het weglaat...

Succes met solliciteren, zoals je merkt ben je niet de enige...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we elkaar nou geen mietje noemen. Het kan toch nooit van wijsheid getuigen om je geboortedatum niet te vermelden in een CV. Dat is essentieel, want anders besta je gewoon niet.......voor je mogelijke werkgever!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat voor hen de aanleiding is je niet uit te nodigen, is het hoogstwaarschijnlijk al geen bedrijf waar je met plezier zou werken.
Of je nu wel of niet je leeftijd expliciet noemt in de brief, aan je CV kunnen ze al wel redelijk herleiden hoe oud je ongeveer zult zijn. Dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn; leeftijd en ervaring (zowel werk- als levens-) gaan hand in hand. Als je voorgeschiedenis en de motivatie die je geeft in de sollicitatiebrief aanspreken, is leeftijd niets anders meer dan een getalletje.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk vermelden als ze vragen om een CV. Het staat van te voren alvast of ze een jong of ouder iemand zoeken. Nu mogen ze in de advertentie niet meer vermelden welke leeftijd hun voorkeur heeft i.v.m. leeftijd discriminatie. Je schiet er niets mee op ook al zou je de enige zijn die heeft gesolliciteerd dan handelen ze het af door te zeggen de vacature is ingetrokken of inmiddels al voorzien.

Je hebt een cv, of er staat niets op en denken ze die heeft nog nooit gewerkt en of geen ervaring

Of ze zien dat je een lijst hebt waar je hebt gewerkt en de reden waarom dit is beeindigd. Dus maar blijven hopen dat iemand gaat voor ervaring en er financieel samen uitkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zou doen is in eerste instantie niet een CV opsturen, maar een duidelijke brief, waarin je aangeeft dat je de functie graag wilt, maar ook dat je ouder bent en graag een stap terug wilt doen. Geef meteen aan waarom en waarom het geen probleem, of zelfs een voordeel is: je hebt al carriere gemaakt en wilt nu meer tijd voor jezelf. Of je vond een lichtere baan eigenlijk leuker en beter bij je kwaliteiten passen.

Mogelijke voordelen van dat je ouder bent (en je kunt er meer dan één gebruiken en er vast zelf ook nog verzinnen):
1) Je weet beter wat je leuk vindt en wat je niet leuk vindt, dus je solliciteert heel weloverwogen.
2) Je hoeft niet meer zo nodig hogerop, dus je bent lang inzetbaar op de functie waarop je solliciteert (veel werkgevers vergeten dat!). Je kunt zelfs aangeven dat je graag tot je pensioen zou blijven (even afhankelijk van de functie) en dat ze dus nog jaren van je kunnen "genieten".
3) Je neemt ervaring mee en weet daardoor dat je echt kan wat ze je vragen.
Onderbouw deze punten!

Daarnaast… Vaak zoeken ze iemand die nog wat te leren heeft op de plek, zodat diegene zich niet gaat vervelen. Geef dus aan waar jouw leerpunten zitten en dat je de functie toch nog steeds een uitdaging vindt.

Maak je brief nog wat mooier met wat andere collega’s in het verleden goede punten van je vonden enzovoort. Je weet inmiddels vast wel hoe je een goede brief maakt.

Geef tenslotte aan dat als ze geinterresseerd zijn, je graag je CV opstuurt.

Hou de brief licht en duidelijk. Laat niet je teleurstelling over eerdere sollicitaties erin doorklinken. Laat de brief even door een ander lezen als dat nodig is (ik opteer als vrijwilliger!).

Ik wil niet zeggen dat je op deze manier geen bot zal vangen, maar als je je "Unique Selling Points" als al wat oudere werknemer duidelijk maakt aan je potentiele nieuwe werkgever, dan wordt de kans wel groter dat je interesse wekt en wordt uitgenodigd.
Wens je er verder heel veel succes mee!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou was zou ik mijn leeftijd juist als een voordeel presenteren. Oudere werkneemsters worden niet zwanger, hebben geen kleine kinderen die ziek kunnen worden, ook zijn oudere werknemers vaak supergemotiveerd, het is zelfs gebleken dat zij zich minder vaak ziek melden, ook hebben zij meestal meer (werk)ervaring.

Ik las vanmorgen in de krant dat mensen van jouw leeftijd waarschijnlijk door moeten werken tot hun 67ste, dus je kan nog heel wat jaren arbeidsproductief zijn :-).

Vertel dat je heel enthousiast bent over de baan waar je op solliciteert en je heel graag uitgenodigd wilt worden voor een gesprek om te bewijzen dat 48 echt niet grauw, grijs en traag hoeft te zijn maar juist dynamisch kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het op een andere manier aanpakken: als je solliciteert op een functie die minder zwaar is dan je vorige functies(s), zou ik dat direct in de eerste alinea van mijn brief benoemen, en uitleggen waarom ik juist deze minder zware functie wil. Op die manier is ook direct duideljik dat ik niet het idee heb dat ik op een zwaardere functie met bijbehorend salaris solliciteer. Dan wordt het voor bedrijven juist interessanter: iemand met veel ervaring, die ze voor een schappelijk salaris kunnen aannemen.

Uiteraard moet je voor deze aanpak ook werkelijk bereid zijn een stapje terug te doen in salaris, maar dat hoort er sowieso bij als je op een minder zware functie solliciteert.

Oh, en mijn leeftijd zou ik dus gewoon vermelden op mijn CV. Wat ook een goed idee is, is om een korte introductie bovenaan je CV te zetten waarin je o.a. vertelt dat je op zoek bent naar een minder zware functie (of om het positiever te laten klinken: benoem de positieve kanten van de functie waar je op solliciteert). Veel personeelsfunctionarissen schiften kandidaten namelijk éérst op basis van CV, om alleen de brieven bij de veelbelovende CV's te lezen. Als ze door je CV de indruk krijgen dat je te duur bent voor de functie, komen ze niet meer aan je brief toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerlijkheid duurt het langst en ze komen er toch altijd wel achter hoe oud of jong je bent.
Je kan natuurlijk als je bang bent dat je te oud gevonden word wel je echte leeftijd vermelden maar daarbij noteren dat je een betrouwbare 48iger bent maar nog jong van geest ben en graag bereid ben om nog altijd bij te leren.
Zelf werk ik in de beveiliging en bij ons bedrijf word er echt niet naar leeftijd gekeken.
bij ons is er zelfs een man aangenomen zonder papaieren die mag hij dan op kosten van het bedrijf halen en die man is 67 jaar.Verder werken er bij ons redelijk veel ouderen van boven de 50(die nog zijn aangenomen) dus heb vertrouwen in je kunnen en dan komt het allemaal wel goed.maar wees vooral eerlijk en voeg er extra informatie aan toe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet congoleo juist bij jouw werkgever solliciteren! Blijkbaar wordt er bij jullie in ieder geval niet teruggeschrokken van het aannemen van 'ouderen'. (Zó oud is 48 natuurlijk ook weer niet.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja kan altijd natuurlijk,ze zitten wereldwijd en door heel nederland