Waaruit bestaat de bemanning van een SAR helikopter?

Dan bedoel ik natuurlijk wel een Nederlandse SAR helikopter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De crew bestaat uit een gezagvoerder en een eerste vlieger.
Wanneer de SAR uitrukt om te redden, dan zijn er ook twee boordmonteurs aan boord, de één is hoist-operator en de ander is redder. De boordmonteurs hebben allebei een EHBO opleiding.
Wanneer er in de zogenoemde medevac uitvoering wordt gevlogen, dus om mensen te vervoeren van de eilanden naar vaste wal, zijn er naast de twee vliegers een boordmonteur en een verpleger aan boord. Eventueel vliegt er nog een arts mee. De verplegers zijn niet vast in dienst bij de SAR maar worden uitgeleend door de MGD (Militair Geneeskundige Dienst).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaaf! Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Tijdens een actie zijn er altijd 5 bemanningsleden aan boord van de SAR-helikopter. Er zijn 2 vliegers waarvan een de gezagvoerder is, een hoistoperator (de persoon die de lier bedient waarmee de drenkeling uit het water wordt gehaald), een redder en een verpleegkundige. De bemanningsleden hebben, naast de verpleegkundige, allemaal een aanvullende medische opleiding gevolgd. Dit is noodzakelijk voor eventuele medische assistentie tijdens de vlucht.