Hoe kan ik 2 jaar onbetaald overbruggen, en toch mijn baan behouden in het onderwijs?

Ik werk inmiddels enkele jaren in het basisonderwijs. Nu is het zo dat mijn echtgenoot een 2-jarige expat baan in het buitenland aangeboden heeft gekregen, en hier graag op in wil gaan. Ik heb 2 kinderen, die beide ook mee zullen verhuizen. Mijn vraag is daarom hoe ik ervoor kan zorgen dat ik bij terugkomst mijn baan nog heb.

Zelf had ik bedacht om "Lang buitengewoon verlof in het persoonlijk belang" op te nemen voor 3x een half jaar. En daarna eventueel nog een half jaar ouderschapsverlof op te nemen, zodat ik de 2 jaar vol kan maken.

Ik weet echter niet of dit kan, of dat er andere mogelijkheden zijn de 2 jaar te overbruggen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Je hebt daar natuurlijk geen enkel recht op.
Maar soms wordt het verleend als een gunst.
Als men bijvoorbeeld heel tevreden over jou is en jou graag terug wil....

Ga er maar vanuit dat het je heel veel geld gaat kosten, want je krijgt natuurlijk geen loon en je moet zelf je premies doorbetalen en misschien ook een vergoeding voor de vervanger.
Art. 4.16A van de CAO basisonderwijs gaat over sabbatical leave.

De werkgever bepaalt de voorwaarden.

Soms is het ook mogelijk ) en makkelijker, om ontslag te nemen en iets
af te spreken over een terugkeergarantie.

Toegevoegd na 10 uur:
Ligt er dus aan of je rijksambtenaar bent en welke CAO er voor jou geldt.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/werk_%26_ontslag/verschillen-met-gewone-werknemer/artikelen/518/welke-soorten-ambtenaren-zijn-er_.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Sabbatical leave lijkt me hier niet direct de goed gekozen term. Dit is verlof voor een langere periode waarbinnen de werknemer algemeen of gericht aandacht besteedt aan zijn / haar persoonlijke ontwikkeling. Een persoonlijke planning voor deze periode / tips hiervoor:
http://www.hoedoe.nl/werk-carriere/loopbaan/hoe-pak-ik-een-sabbatical-aan Premies die doorbetaald worden? Voor sociale premies is er een keuzemogelijkheid. Als er geemigreerd wordt kan er voor doorbetaling worden gekozen om later een hoger AOW-recht te hebben. Omdat deze te betalen premies hoog zijn kiezen de meesten hier niet voor. Doorbetalen van de vervanger: ???
Volgens artikel 34 par. 2 lid 3 van het algemeen rijksambtenarenreglement (ARAR)kan er voor niet meer dan ten hoogste één jaar buitengewoon verlof van lange duur worden toegekend.

Het artikel luidt zo:
3. Indien het verlof, bedoeld in het eerste lid, naar het oordeel van het bevoegd gezag uitsluitend strekt in het persoonlijk belang van de ambtenaar, wordt hem dit niet verleend dan zonder behoud van bezoldiging en voor ten hoogste een jaar.

Samen met het ouderschapsverlof zou de periode van 2 jaar net niet te overbruggen zijn. Maar misschien valt er met uw werkgever te onderhandelen, zodat er een periode van 2 jaar overbrugd kan worden.
N.B: buitengewoon tijdelijk verlof langer dan 1 jaar kan gegeven worden, maar dan moet er een algemeen belang zijn. Bij u is er slechts een persoonlijk belang.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet iedere leerkracht op een lagere school is rijksambtenaar.