In een collectieve overeenkomst worden afspraken gemaakt die voor iedereen (die onder die CAO valt) gelden. Je hebt het dan over het aantal vakantiedagen, andere verlofmogelijkheden, inflatiecorrectie van de lonen etc.

In een individuele arbeidsovereenkomst worden afspraken gemaakt die alleen voor de betrokken medewerker gelden zoals duur van de overeenkomst, inschaling enz. In een individuele arbeidsovereenkomst wordt vaak verwezen naar de CAO omdat zaken niet dubbel geregeld hoeven te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Collectieve Arbeidsovereenkomst geldt voor een grote groep van mensen werkzaam in een bepaalde bedrijfstak of bepaald bedrijf. In de CAO blijkt voor wie die geldt.
In de arbeidsovereenkomst staan de aanvullende, van de CAO afwijkende afspraken.

De individuele arbeidsovereenkomst mag geen verslechtering inhouden van de CAO-bepalingen.

Voorbeeld
Misverstand is dat een werkgever soms zegt dat hij niet boven de CAO mag betalen. Dat mag wel; de CAO geeft het minimum aan.