Als je een sollicitatiebrief via de mail moet sturen, doe je de brief dan als bijlage in de e-mail?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vergeet alsjeblieft niet in de 'betreft' regel van je mail de functie te melden waar je naar solliciteert!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is een goeie;)

Het beste antwoord

dat is opzich wel het beste. je kunt het beste een pdfje sturen. stuur je cv ook als bijdrage mee. je zet in de mail netjes dat je wilt soliciteren en dat je brief en cv is bijgevoegd. zo kunnen ze bij het bedrijf als ze dat willen alles eenvoudig uitprinten. ook is de opmaak in pdf/word mooier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja inderdaad, en ook je cv als bijlage meesturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de sollicitatiebrief wel in de bijlage stoppen ja, ziet er iets professioneler uit en je kunt een cv mooi opmaken.
Het is beter om deze in de bijlage te stoppen dan dit gewoon te verwerken in je email.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wel. Maar sommige bedrijven hechten echter de voorkeur aan een hele korte sollicitatiebrief en cv in de mail, zodat ze het snel en gemakkelijk kunnen lezen. En staat er stuur sollicitatiebrief en cv als bijlage dan moge het duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft iemand uit het bedrijfsleven mij gister verteld.
Dat mag je zelf weten, je mag de mail opstellen als "normale" brief, en je CV als bijlage toevoegen.

Je kunt ook je brief en je CV als bijlage toevoegen in in je mail daarnaar verwijzen.

Geachte blah, blah,

Bijgaan treft u mijn motivatiebrief en CV aan waarmee ik wil solliciteren naar de vacature van blah, blah,

met vriendelijke groet,

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt overigens beter bijgaand schrijven ipv bijgaan :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel je brief als C.V. doe je in een bijlage.
In het mailtje, meld je in het kort dat je hierbij je sollicitatiebrief en C.V. stuurt voor genoemde vacature.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik niet doen. Veel mensen vinden (terecht of onterecht) dat bijlagen openen een risico heeft (b.v. virussen) en het is ook niet echt handig. Het vergt een extra handeling. Ik ontvang ook liever een gewone email, zodat ik direct alles zie, dan email met bijlagen.

Bovendien is het nodeloos ingewikkeld, want je moet nu in principe 2 mails sturen. Eén met de aankondiging dat je solliciteert, en dat je sollicitatiebrief te vinden is in de bijlage, EN de sollicitatiebrief zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??? Waarom zou je 2 mails moeten sturen, 1 mail met de melding dat de brief en cv als bijlage toegevoegd zijn is toch voldoende? Een cv kan je sowieso niet in een mail proppen dus moet je er toch al een bijlage bij doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, een CV kun je best in een mail "proppen" hoor. ;-)
Voor de meeste mensen geldt dat dat maar 5 regeltjes zijn. Maar belangrijker: de vraagsteller had het over een sollicitatiebrief. Als hij CV had genoemd, zou mijn antwoord iets anders zijn geweest, omdat ik het toevoegen van een CV in een bijlage iets beter kan begrijpen. Want een CV kun je uitleggen als een bijlage bij een sollicitatiebrief. De vraag ging over een sollicitatiebrief alleen, en dan denk ik echt, dat je dat beter in één mail kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, toch kun je een sollicitatiebrief zonder cv nauwelijks serieus nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alknobe, dat ligt er toch een beetje aan? Iemand van 45 die 3 studies heeft gevolgd, en 5 werkgevers heeft gehad, schrijft een CV. Maar iemand die solliciteert naar zijn eerste baan, met een MBO opleiding, die verwerkt zijn CV toch gewoon in de brief zelf? Een CV met 1 of 2 regeltjes tekst vind ik niet zo zinnig.
De CV zou ik ergens online zetten (website). Jouw reactie/ brief in de mail zelf zetten met een http link naar jouw CV.
Geen bijlage. Wel zo save.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan. Vaak werken bedrijven die personeel zoeken via de afdeling P&O of via een recruiter (bedrijf dat voor hen zoekt). Als je dus moet mailen naar een ander bedrijf of naar de personeelsafdeling of een mailadres dat begint met info@...nl dan wordt je sollicitatie vaak doorgestuurd. Mail die doorgestuurd wordt verandert nogal eens van opmaak en dat kan ook slordig overkomen.

Als je nou rechtstreeks solliciteert, of als je de persoon kent aan wie je de mail stuurt dan kun je gewoon starten met geachte of beste en daaronder in de mail je motivatie toevoegen, en verwijzen naar de cv als bijlage.

Inderdaad zoals eerder gezegd: altijd je bijlagen in pdf formaat doen, dan kunnen ze het niet bewerken.