Mag een werkgever je minimaal uur pauze laten opschrijven terwijl je minder hebt gehad?

Bij het bedrijf waar ik werk is krijgen we normaal gesproken 30 minuten pauze, enkele keren op drukkere dagen is dit 15. Vervolgens als we deze pauzes invullen worden deze dagen niet goedgekeurd want we moeten minimaal 60 minuten invullen. Het argument dat ze gebruiken is dat in rustige periodes we soms lange dan 60 minuten niks aan het doen zijn, maar dat is toch niet ons probleem?

Misschien belangrijk om te weten is dat ik het heb over 16-21 jarige werknemers waarvan dit werk onderdeel is van BBL opleiding (mbo2 niveau).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Lijkt mij een rare situatie. Staat hier iets over in je contract? Hoeveel uur staat er dat je per week/dag moet maken?

Antwoorden (1)

Kort gezegd: Nee, dat mag niet. Begrijp ik ook goed dat je minder wordt uitbetaald dan je gewerkt hebt? Je hebt recht op je pauzes - het kan zelfs zijn dat je recht hebt op DOORBETAALDE pauzes (in mijn CAO is bijv. een koffiepauze van een kwartier doorbetaald (al nemen we die nooit), pauzes van een half uur of langer zijn voor onze eigen rekening.) Als een werkgever geen werk voor je heeft is dat zijn probleem, hij moet je dan wel betalen. Bespreek dit eens met je stagebegeleider / docent - tegen dit soort wangedrag van je werkgever ingaan hoort volgens mij ook bij "leren werken". Succes!