Is een financieel adviseur noodzaak, of kan ik er zelf uitkomen?

Mijn vrouw en ik willen misschien stoppen met ons huidige werk. 1 van ons een full time baan nemen, de ander zzp'er worden. Daar komen wat financiele vragen bij naar voren; hoe zit het met pensioenopbouw / arbeidsongeschiktheid etc. Is hier een checklist voor? We hebben onze financien op zich goed op orde; kan ik er zelf uitkomen, of is het toch wijs een financieel adviseur in te schakelen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
ZZp-er moet zelf een pensioen beleggen bij een pensioen verzekeraar. Het opgebouwde reeds bestaande pensioen blijft staan zo als het nu is. Arbeidsongeschiktheids verzekering is duur en lastig voor een zzp-er.
tinus1969
6 jaar geleden
Misschien een life-planner?
http://vlpn.nl/

Antwoorden (2)

Zeker als je zzp'er wordt, verandert er nogal wat in je financiële situatie. Zo zul je zelf maatregelen moeten nemen voor pensioenopbouw, inkomen bij ziekte of arbeidsongeschiktheid en je moeten verdiepen in zaken als aansprakelijkheid en belasting. Of je daar zelf uit kunt komen weet ik niet, ik weet niet in hoeverre je je hier al in verdiept hebt. Persoonlijk zou ik hier wel graag advies van een terzake deskundige in hebben, het zijn geen lichtvaardige besluiten die jullie nemen.
Daarnaast (of eigenlijk daarvoor) moet je wel een goed doortimmerd plan hebben. Een fulltime baan nemen en zzp'er worden klinkt makkelijk, maar hoe makkelijk dat in de praktijk is, hangt veel af van bijv. in welke sector(en) jullie werk zoeken. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze materie is dermate complex dat het niet te doen is zonder verstand van zaken. Het is overigens niet alleen een rekensommetje en checklist met dingen die je moet doen, maar ook (ik durf zelfs te zeggen: vooral) een kwestie van risico's en het maken van keuzes. Naast wat je noemt heeft ondernemen ook gevolgen voor het krijgen van een hypotheek of huurcontract: veel banken en woningcorporaties hebben een voorkeur voor mensen in vaste dienst.

Ik raad je daarom zeker hulp van een adviseur aan, maar dan wel eentje die gespecialiseerd is in startende ondernemers en risicomanagement. Niet een die je allerlei dure verzekeringsproducten aansmeert, maar die helpt bij het maken van keuzes. Voor sommige dingen kun je beter zelf sparen, voor sommige dingen kun je je beter verzekeren; wat de beste keuze is, is maatmerk. Ik heb een adviseur die ik je kan aanbevelen, neem gerust contact op.

Denk trouwens ook met een adviseur na over de manier waarop je de onderneming opricht; het is goed rekening te houden met aansprakelijkheid van de partner, verdeling van de onderneming bij toekomstig overlijden van de ondernemer, verdeling bij toekomstige scheiding, enzovoorts enzovoorts. Mogelijk is het verstandig om eventuele huwelijkse voorwaarden en/of testamenten hierop aan te passen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
"Toekomstige scheiding"? "Eventuele scheiding" klinkt toch wat vriendelijker en minder definitief! Twee op de drie huwelijken in Nederland strandt immers niet!