Wat is handig als je bijles gaat geven?

Ik ga bijles geven over natuurkunde en wiskunde, heeft iemand tips om op te letten? Dingen zoals opgaven laten maken en de docenten vragen waar de leerling moeite mee heeft enzo weet ik al, maar dingen die nog handig kunnen zijn of tips over hoe je dingen het best kan uitleggen enzo. Ik zit zelf in 4V en de leerling in 3V. Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

vaak snappen leerlingen het al beter als het ook door een leerling wordt uitgelegd, die snappen beter wat zij niet begrijpen enz.
je kunt goed oefenen met opdrachten en met de vakken die je noemde, kun je bijvoorbeeld tekeningen maken.

doe je dit als een soort bijbaantje, of gewoon vrijwillig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In mijn boek (van 2V) is het opbouwend uitgelegd, dat helpt. Je moet bijv. eerst een opdracht doen waardoor je iets zelf uitvind en daarna leggen ze uit wat je deed en hoe het makkelijker kan. Dat werkt erg goed.
Ook is het handig om voorbeelden te geven en van te voren de stof voor je zelf al door te nemen, zodat je zelf weet waar het over gaat. Het is ook handig om opdrachten klaar te hebben liggen die de leerling kan maken om het goed te begrijpen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms vragen leerlingen aan docenten dat ze iets snappen. Maar de docent weet niet wat de leerling niet snapt.

Jij moet dus aan de leerling kunnen uitleggen. En dat doe je in kleine stappen. Vraag aan leerlingen welke stappen zei begrijpt en niet begrijpt. Iedere stap die je dan uitlegt vertel je waarom je dat doet. Heb het dan niet alleen over wiskunde en natuurkunde maar probeer iets te vergelijken in het dagelijkse leven.