Heb ik geen recht op een vast contract?

Bij deze baan heb ik bij de start een halfjaar contract gehad, daarna heb ik 2 keer een verlenging van een jaar gehad. Nu krijg ik een verlenging van een half jaar. Maar Dit is toch het 4 de contract dus zou het dan toch een vast contrat moeten zijn. Ik zit in de Wonen CAO en ik kan daar niets vinden dat er iets anders zou gelden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik heb de huidige CAO Wonen niet op internet kunnen vinden dus ook niet kunnen nakijken of daar iets vermeld is over het aantal tijdelijke contracten. Dat kan namelijk wel, in een CAO mogen wel andere afspraken worden vastgelegd. Zo kan in een CAO staan dat een vast dienstverband pas ontstaat na zes in plaats van drie tijdelijke arbeidscontracten. Of na 42 in plaats van 36 maanden.

In het geval hier niets over in de CAO staat, geldt de standaardregeling:

"Een tijdelijk contract kan automatisch overgaan in een vast contract. Dit kan in de volgende situaties:
•Na drie tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct of binnen drie maanden na elkaar zijn afgesloten, is het vierde arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.
•Als tijdens het tweede of volgende contract de duur van 36 maanden wordt overschreden, verandert dit contract automatisch in een vast contract. De periode tussen contracten mag maximaal drie maanden zijn. "

Dus ja, het had -ervan uitgaand dat er niets over in de CAO staat- een vast contract moeten zijn.

Nog even het onderstaande lezen:

"Tot 1 januari 2012 was het mogelijk om jongeren tot 27 jaar vier tijdelijke contracten aan te bieden. Deze regeling is vervallen. Per 1 januari 2012 geldt weer alleen de algemene regeling voor tijdelijke contracten. Er is één uitzondering en wel voor werknemers die op 1 januari 2012 een vierde contract hebben of de periode van 36 maanden zijn gepasseerd. Zij krijgen, zolang ze op 1 januari 2012 nog geen 27 jaar oud zijn, niet automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, maar pas bij het vijfde contract of na afloop van de periode van 48 maanden."

Als ik je vraag goed begrepen heb, is die uitzondering niet op jou van toepassing: dat 4e contract had je nog niet op 1 januari van dit jaar en er waren nog geen 36 maanden voorbij.
Computoon