Hoe kan ik beter plannen?

De laatste tijd heb ik bijna helemaal geen vrije tijd meer, omdat ik de hele dag aan mn huiswerk zit en zoniet dan op pianoles of volleybal of boogschieten enz. Hebben jullie een paar tips voor mij om beter te plannen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Huiswerk, pianoles, volleybal en boogschieten.....

Dat kan tijdenlang goed gaan natuurlijk, TOT je in de wat hogere klassen van de middelbare school zit en meer tijd voor je studie nodig gaat hebben - althans, als je die serieus neemt.

De oplossing is natuurlijk heel simpel, en dat zie je zelf ook wel ": laat minimaal één activiteit vallen.

Zelf zou ik met pianoles doorgaan, maarja, dat kost natuurlijk naast dat beetje les wel gauw een uur per dag. De andere activiteiten nemen relatief minder tijd in beslag, maar zijn wel weer goed voor je ontspanning en je sociale contacten. Eén laten vallen echter zou wel een overweging kunnen zijn. De vraag is of je daar qua tijd mee opschiet.

Het beste wat je kunt doen is een heel strakke planning maken, en daar ook niet overheen gaan. Zo is het absoluut niet nodig meer dan 4 uur per dag aan je huiswerk te besteden ; is dat wel zo, ELKE dag, dan is je opleiding te moeilijk, zit je op de verkeerde school of doe je / vaak uit onzekerheid- gewoon te veel. De meeste dagen zou je zelfs met minder dan 2 uur toe moeten kunnen.

Plan elke dag na school -afhankelijk van je overige agenda- drie uur in voor je huiswerk, met daar tussendoor je pianospel. Plan ook drie uur in het weekend voor uitloop.

Doe in die drie uur eerst je maakwerk, en daarna je leerwerk. Kijk ook goed of er dagen zijn met extreem veel huiswerk en dagen met weinig, en werk vooruit op de rustige dagen. Dan moet het wel heel gek lopen wil je je huiswerk niet af hebben elke week.

Belangrijker is echter : kijk echt eerlijk en oprecht hoeveel tijd je kwijt bent met uitstellen, treuzelen en je af laten leiden. Hoelang zit je 'pauze' te houden voor je begint ? Hoeveel zit je voor de tv of de pc ? Hoeveel tijd besteed je aan internet of telefoonactiviteiten ? Als je dat voor de grap eens een week opschrijft, zul je zien dat je eigenlijk zeeën van tijd verspeeld aan nutteloze bezigheden, zonder dat je er echt van ontspant of uitrust.

Is dat niet zo en zit je ECHT meer dan vier uur per dag concreet en fulltime aan je huiswerk, dan wordt het tijd voor een goed gesprek met je mentor, studiebegeleider, ouders, decaan, affijn, iedereen om je heen die kan kijken waar dáár de problemen en knelpunten liggen. Dan is het namelijk geen kwestie van planning meer, maar van gebrek aan inzicht en overzicht. Daar mag je op jouw leeftijd nog best hulp bij hebben/vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik plan ook slecht. Maar ik heb er wat op gevonden. Maak 's ochtend een briefje waarop je schrijft wat je die dag gaat doen. Je noteert de tijd die je daar kan aan spenderen en houd je aan je timing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig met zoveel activiteiten. Je kunt niet alles tegelijkertijd. Kijk naar alles waar veel tijd in gaat zitten en kijk of je ergens je mee kunt ontlasten oftewel, waardoor krijg je meer tijd. Je gaat prioritieten stellen en dat kan betekenen dat je voor een periode stopt met een tijdrovende bezigheid waar jouw hart het minst van klopt. Het wordt llastig als je alles leuk vindt. Ook dan moet je gaan kiezen tussen iets eruit of... jezelf overspannen door alle leuke dingen te willen. Een dilemma voor jou.
Veel wijsheid gewenst.

Toegevoegd na 56 seconden:
Die prioritieten zijn Freudiaans. Prioriteiten dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om beter te plannen en niet wilt dat je hele weekend volgepropt zit met leerwerk en huiswerk, heb je inderdaad een goede planning nodig, als je bijvoorbeeld een toets hebt, probeer dan s'ochtends een kwartiertje eerder op te staan en het nog een keer door te lezen, zodat je niet gaat slapen met de stress dat je het nog niet goed weet. Als je uit bent van school, ga dan eens even zitten op een bankje, op doe het als je thuiskomt en kijk eens wat je allemaal te doen hebt en wat voor toetsen je de aankomende week hebt. De toetsen kun je het best elke dag een half uurtje herhalen (ligt er aan hoeveel het is) en het maakwerk zou ik later doen dan het leerwerk. Als je hebt geleerd , is het veel makkelijker om sneller het maakwerk te doen en je zal zien dat het ook beter gaat op de toets. Als het goed is houd de school ook wel rekening er mee dat je niet bomvol zit met hw, dus het moet goed komen. Succes!