Is deze nalatigheid van de werkgever een goede reden voor bezwaar tegen ontslag?

Ik word in april 2012 ontslagen. Dat weet ik al lang.
Wat ik niet wist is dat mijn WW uitkering een stuk lager wordt omdat ik deelnam aan een APB extra regeling, waarbij een deel van mijn bruto salaris rechtstreeks in mijn pensioentegoed wordt gestort.

Nu is dat niet met terugwerkende kracht te stoppen.
Dat scheelt mij een behoorlijk bedrag aan ww-uitkering.
Had een goed werkgever dat niet moeten vermelden?
Kan ik de werkgever aansprakelijk stellen voor nalatigheid?

PS: Bezwaar maken doe ik in ieder geval.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee, dat is onmogelijk te verhalen op de werkgever. Je kiest er namelijk zelf voor om je brutoloon te verlagen en dit te geven aan het ABP. Je werkgever is hierin geen partij, behalve dat zij het faciliteren. Ik zou niet weten op welke grond zij hiervoor aansprakelijk zouden zijn.

Eigenlijk zijn dit soort regelingen altijd de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf. Spaarloon/levensloop, fiets van de zaak, uitruil woonwerkkilometers en alle andere regelingen die uit het brutoloon worden betaald zorgen voor een lager brutojaarsalaris en dus ook voor een lagere grondslag bij het vaststellen van een uitkering. In de regelingen die ik ken staat het er altijd wel in, maar niet altijd heel duidelijk.

Overigens heb je ook het voordeel gehad, want het bedrag dat je hebt ingebracht bij het ABP heb je belastingvrij kunnen inleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Dat voordeel heb ik gehad.
Maar als ik het geweten had, dan had ik vorig jaar de regeling stopgezet, omdat de ww over het dagloon van de afgelopen 52 weken telt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels ben ik gebeld door de werkgever dat men het daar ook een onevenredig verlies van mijn inkomen vindt.
Men heeft uitgerekend wat dat komende 5 jaar aan netto inkomen (ww) zal schelen.
En voor dat bedrag krijg ik een netto vergoeding ineens.
Dat is natuurlijk bijzonder coulant. Dus het Ministerie van Sociale Zaken vindt toch ook dat een werkgever over dit soort regelingen wel degelijk
een behoorlijke voorlichting hoort te geven.

Andere antwoorden (2)

Kijk in bij de ABP-regeling of er ergens vermeld (de kleine lettertjes) staat dat dit gevolgen kan hebben voor de hoogte van je uitkering. Is dit niet het geval, dan bezwaar aantekenen. Als het er wel staat ben je zwaar de pineut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat deel van het salaris dat als pensioenbijdrage van de werknemer wordt aangemerkt is per definitie geen deel van het premieloon ww. Is ook geen deel van het fiscale loon.
Als deze bijdrage ongebruikelijk hoog is dan zal er bij je aanstelling of ganderszins m.b.t. de rechtspositie dit geregeld zijn.
Iets niet weten wat je had kunnen weten, dus eigenlijk zelf de wet niet goed kennen, lijkt me geen sterk argument. Vraag het eerst goed na bij je werknemersorganisatie (AbvaKabo FNV?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik heb dit een paar jaar geleden zelf geregeld.
Toen er nog geen sprake was van ontslag.
Dus heb ik me nooit in een ww-uitkering verdiept. Ik weet al twee jaar dat ik ontslagen zou worden, dus
ik vind dat de werkgever (notabene het Ministerie van Sociale Zaken ) me daar op had mogen wijzen. Maar wellicht heb je gelijk en had ik me daar zelf in moeten verdiepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik heb dit een paar jaar geleden zelf geregeld.
Toen er nog geen sprake was van ontslag.
Dus heb ik me nooit in een ww-uitkering verdiept. Ik weet al twee jaar dat ik ontslagen zou worden, dus
ik vind dat de werkgever (notabene het Ministerie van Sociale Zaken ) me daar op had mogen wijzen. Maar wellicht heb je gelijk en had ik me daar zelf in moeten verdiepen.