Wat houd vakbondsverlof in?.

Krijg je dan een vrije dag van de baas,als je staakt?.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik ben een wsw(er) en ik ben lid van de bond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Nee daar is dat niet voor. Maar als je lid bent en werk doet voor de vakbond. Vaak is dat dan voor het helpen van medezeggenschapsraad van organisaties
12 jaar geleden
De medewerker heeft in een aantal gevallen recht op betaald verlof voor vakbondsactiviteiten. Dit verlof wordt niet in mindering gebracht op het vakantieverlof.
Daarnaast kan aan de medewerker die is benoemd tot bezoldigd bestuurder van een vereniging van ambtenaren, onbetaald verlof worden verleend. Dit verlof kan de werkgever verlenen voor de duur van de vervulling van de functie met een maximum van twee jaar.
12 jaar geleden
Informatie van de AbvaKabo, die actief is in de WSW

Wat is vakbondsverlof?

Vakbondsverlof is het recht om werktijd te besteden aan vakbondsactiviteiten.

Dat kan scholing zijn die door de vakbonden verzorgd wordt, maar ook deelname in overleggen van de vakbond. De bonden spreken bij de cao-onderhandelingen met de werkgever af hoeveel werkdagen de werknemer – die lid is van een vakbond – per jaar aan vakbondsactiviteiten mag besteden.

Soms worden er daarnaast nog speciale afspraken gemaakt voor kaderleden die bijvoorbeeld vakbondsconsulent worden op hun werkplek, en daarmee een aantal dagen per week bezig zijn. Dat laatste wordt vrijstellingђ genoemd.

In uw eigen cao-tekst kunt u zien welke rechten op vakbondsverlof u als vakbondslid heeft. Op onze scholingspagina en bij de beschrijving van de vrijwilligersfuncties kunt u zien waaraan u dat verlof zou kunnen besteden.