Mag je baas je één dag van tevoren nog inplannen?

Ik ben 16 jaar en werk bij een ijssalon. Gister moest ik werken, maar dat wist ik niet omdat ik twee dagen daarvoor nog niet was ingepland. Is dit nou mijn schuld of hadden zij eerder mieten gaan plannen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (4)

Bij het inplannen moet je baas wel weten of je beschikbaar bent of niet. Wanneer je niet beschikbaar bent, kan deze je ook niet inplannen. Hij kan je wel verplichten om een minimaal aantal uur per week te gaan werken (zie je arbeidsovereenkomst), maar dan nog is deze afhankelijk of je kunt.het is beter om te zeggen dat je niet kan dan dat je niet wil. anders roept je baas je niet meer op, da's zonde van de gemiste centen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat mag niet, want hoe weten zij nou dat je gekeken hebt en of je beschikbaar bent. Ik heb vroeger ook in de horeca gewerkt (wel een goed baas overigens), maar ze proberen wel van alles uit hoor. Het moet in overleg gaan, zeker bij een nul-urencontract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee wettelijk mag het niet, vooral omdat je een nul uren contract hebt. Zoals al eerder beschreven; het rooster moet 3 wk van te voren klaar zijn. Zowiezo, vanwege je contract, ben jij niks verplicht. Dan moeten ze je een meer-uren-contract aanbieden.
Ligt volgens mij aan je cao. Bij ons moet het rooster namelijk 3 week van te voren bekend zijn. Het is niet jou schuld als hij dat dag van te voren doet hij kan toch ook nagaan dat zoiets niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een klein bedrijf werkt, kan het natuurlijk gebeuren, dat je onverwacht een dagje extra moet werken, omdat er iemand plotseling af moet zeggen (ziek, nood-tandartsbezoek oid.) Maar dan moet je wél even gebeld worden, zodat je het tenminste wéét!!
En het is wel zo netjes, als er eerst even geïnformeerd wordt, of je op 'zo'n korte termijn wel kán : misschien heb je nóg wel een baantje, behalve bij de ijssalon.

Dus ik vind het niet terecht, als je baas nu moeilijk gaat doen, omdat hij niet eens de moeite heeft genomen je te bellen, of op je laatste werkdag even te checken, of je gezien had dat er een verandering in de planning was op zeer korte termijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje basis:
Er zijn in iedere samenleving werkgevers die proberen gebruik van hun werknemers te maken op een wijze die niet fatsoenlijk is. Het kan zijn dat je er zo één getroffen hebt, maar dat hoeft niet perse.

Inhoudelijk:
Of dit wettelijk gezien mag of niet mag,
in de omgang met je personeel vind ik dit een vorm van misbruik maken van je positie, als werkgever, tenzij die een vergissing was.

Als je de ene dag te horen krijgt dat je de dag erop moet werken, zonder dat er aan jou gevraagd wordt of dat voor jou zonder problemen kan, dan vind ik dat misbruik maken van je positie als werkgever.

Het kan wel zijn dat er iemand ziek was en dat ze graag wilden dat jij inviel, maar dat moeten ze dan toch wel op een nette manier doen. Door jou zelf OOK in de beslissing te horen.

Wanneer dat nieuwe schema niet aan jou is toegestuurd voordat je moest komen werken, en wanneer daar ook niet over gebeld is, kortom wanneer je werkgever niet alle moeite heeft gedaan om te zorgen dat je dat op TIJD wist (in plaats van de dag zelf), dan vind ik dat onbehoorlijk van je werkgever.

Deze gang van zaken kan een vergissing zijn van je werkgever. Dat kun je altijd even navragen, en zou ik zeker doen als ik jou was.

Als je werkgever vindt dat hij of zij in zijn recht staat, dan zou ik als ik jou was eens gaan omkijken naar een andere werkgever, voordat dergelijke dingen vaker gebeuren en jullie met ruzie uit elkaar moeten. Want dat kom je zonder goede referentie te zitten voor een volgende baan.