Wat kun je doen als je collega's allemaal roken en elk uur een sigaret gaan roken, en jij rookt niet dus blijft aan het werk?

Dat scheelt zo maar een klein uur per dag..
Als je nu gewoon mee zou gaan met de rokers en even een kop koffie gaat drinken of zo iets, mag je daar dan op worden aangesproken en kun je in de problemen komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Mensen die roken hebben het heel vaak juist over werkgerelateerde zaken buiten in de kou met hun peukie. En er worden veel handige zakelijke contacten gelegd. Het is het zakendiner van de werkvloer! Mijn vader beweert dat het rookrondje op zijn werk hem van het stoppen met roken afhoudt. Hij is weleens gestopt, maar miste dan vaak gewoon een stuk informatie, beweert hij. En ik denk dat er een (kleine) kern van waarheid in zit.

Jouw rokende collega's zijn dus wellicht helemaal niet *niet* aan het werk. Dat geldt natuurlijk niet voor elk soort werk (voor sommige banen moet je op je plek zijn om iets nuttigs te kunnen doen), maar voor veel andere banen wel. Om er achter te komen kun je het best een keertje met ze meelopen. Al zal het gesprek dan al snel over jou gaan.

Ik rook niet, maar ik loop wel eens een rondje over de afdeling om gewoon even met mensen te praten. Zo hoor ik het vaak veel sneller als er iets speelt. Het lijkt alsof ik dan niet werk, maar het helpt mij enorm in het uitvoeren van mijn functie. Net zoiets als het rookrondje dus.

Als het echt de spuigaten uit loopt (sommige van mijn collega's staan meer te roken dan dat ze op kantoor aanwezig zijn), kun je er wat van zeggen, of zelf besluiten dat je dan ook meer pauze nemen kan. Denk maar zo... Als het hun resultaten in de weg gaat zitten, wordt het vanzelf onderwerp van gesprek in een beoordeling.

Dus... Nu even diep jouw schone lucht inademen en positief blijven ;) Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Kopje koffie halen,met rokers mee en uit de walm blijven.Daar zal toch niemand problemen mee hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een hekel punt en je krijgt er geen uur voor terug zodat jij eerder of later kan beginnen. Misschien is het een open vraag in een vergadering maar denk dat je veel reacties zal krijgen. En als hier geen antwoordt op komt is het een kwestie van accepteren en zelf nagaan laat ik het hierbij of stel je de baas voor dat jij iets langer pauze mag nemen.
Je kunt inderdaad ook gewoon meegaan zodat jij je hier niet meer aan kunt ergeren, want als je baas het toelaat van de rokers kan hij jou dit ook niet weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dit wilde ik ook gaan vertellen :)
Verhaal komt me bekend voor.
Persoonlijk werk ik zelf liever door. Ik kan mezelf tenminste recht in de ogen kijken en weet dat ik mijn 8 uur wel braaf vol maak.
Daarnaast doen ze er hier ook niet moeilijk over als ik af en toe wat eerder weg ga.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook hier op het werk komen niet rokers er even bij staan met een bakkie.
Het is hier zelfs zo dat ijdens het roken vaak de meeste ideeen en werkgerelateerde zaken besproken worden.
Rokers zijn al door niet rokers naar buiten verbannen, moeten ze dan hun rokertje ook nog opgeven omdat ze op dat moment niet op hun werkplek mogen zijn.
Geven en nemen daar komen we het verst mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag stellen op goeievraag.nl

(of een antwoord geven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk het eens vanuit de werkgever. Hij is wettelijk verplicht de rokers in zijn tijd naar buiten te laten gaan om de niet rokers van dienst te zijn. Is het dan redelijk om als niet roker ook tijd van de werkgever te pikken omdat de rokers dat wettelijk geregeld wel mogen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Cantare, Je zou toch eens beter moeten lezen wat er staat, voordat je mensen woorden in de mond legt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een werkgever is inderdaad *niet* verplicht om werknemers onder werktijd gelegenheid te geven om te roken. Mag het, dan is dat aardig, mag het niet, dan moeten de rokers het maar ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de praktijk moet hij wel want hij mag werknemers niet ontslaan als ze roken en werknemers die roken en niet naar buiten mogen zullen of vertrekken, het stiekem doen of de boel verstieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cantare, :" Wetterlijk verplicht om mensen te laten roken?" Waar las je dat?
de tijd die jij niet wegrookt zal je makkelijker op kunnen vallen door je tijd zo nuttig mogelijk te besteden en op die manier eerder kans maken op promotie. Als je rokende collega's terug komen van het roken kun je ze vragen, en nog wat nieuws?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een veel voorkomende situatie maar wanneer je rookt is dit eerder (ook al kun je dat als niet roker nauwelijks voorstellen)voor rokers een rot situatie.
Onbewust zijn ze altijd gestrest bezig om op tijd klaar te zijn want ze ,,moeten roken,,.Iemand die verslaafd is moet roken of hij wil of niet komt niet terspraken.
Het is heerlijk om gewoon te kunnen werken zonder dit probleem te hebben.Gewoon relaxed werken zonder de druk een sigaret op te steken.Geloof mij je zou niet willen ruilen als je weet wat ze echt ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een praatje, strek even je benen, loop mee naar buiten...
Bij mij op het werk zeggen de nietrokers elke vrijdag, dat ze hun rookpauze opnemen en om 12 uur naar huis gaan;-) ze doen dat nooit, maar het steekt dus wel dat wij elk uur naar buiten gaan, maar ook daar gaat het werk gewoon door, en niemand die zegt dat de nietrokers niet naar buiten mogen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken dat micropauzes voor hen en voor jou goed zijn. Verder maak er gewoon niets van, zonde van je energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe hebben bedrijven geen regel ingebouwd dat rokers elk uur 5 minuten van hun plek mogen en niet rokers niet.
Je kan 2 dingen in zo'n geval.

->Zelf ook elk uur 5 minuten pauze nemen.
Als je baas je daarop durft aan te spreken, is hij verplicht om ook alle rokers aan te spreken.

-> Alle rokers aanspreken op hun gedrag. Leg ze uit wat jou daaraan stoort en dat je van plan bent hiermee naar de leiding te stappen als er niks veranderd.

Ikzelf ben ook roker, en ik ga alleen bij mooi weer buiten de pauze om roken. Kan ik gelijk van het zonnetje genieten. Maar wat ik dan wel zo eerlijk vind is dat de niet rokers na mij ook even naar buiten om van het weer te genieten.