Ik ben net klaar met mijn spw 3 opleiding, kan ik nu een uitkering aanvragen?

Ik ben in juni afgestudeerd voor spw 3, en ben nu op zoek naar een baan!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk, je kunt nu eenmaal niet van de lucht leven, he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga lekker werken joh... Er is vast wel een baantje ergens te vinden... beter voor je eigen gevoel ook... beter voor je CV en beter voor ons allemaal.. (hoeven wij jouw uitkering niet te betalen)

Antwoorden (7)

Als je geen werk hebt, moet je je inschrijven bij het UWV, dat kan digitaal. Van daar uit kun je je inschrijven bij de Soc dienst. Of je een uitkering krijgt ligt aan verschillende factoren. Ik denk dat in jouw geval je in een WIJ-project komt, waar je leert solliciteren en waar gekeken wordt hoe je kansen het beste benut kunnen worden

Toegevoegd na 31 minuten:
En zorg dat je, als je je gaat inschrijven, kunt laten zien dat je al druk bezig bent geweest met solliciteren.
Zo gauw je weet dat je werkloos wordt, moet je al gaan solliciteren, anders kan het je een deel van je uitkering kosten
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een zomer aan gehad en mijn contract verloopt deze week.
Ja, je kunt je het beste zo snel mogelijk inschrijven bij het UWV. Je krijgt niet meteen een uitkering. Houd rekening met een wachttijd die afhankelijk is van verschillende factoren en kan varieren van 155 tot 310 dagen. Je wachttijd begint zodra je ingeschreven bent, dus gauw doen!

Dan verder solliciteren of gaan invallen....

https://www.socialsecurity.be/site_nl/citizen/Applics/attente/index.htm

http://www.rsdaov.nl/documents/pdf-infobladen-2011/a0-bedragen-januari-2011.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk krijg je geen uitkeribg, omdat je geen ww verledwn hebt; he voldoet niet aan de 4 uit 5 eis. Dit staat ook slecht op je cv, ga inschrijven bij een uzb en doe werkervaring op. Wellicht vind je intern een vacature waar je op kan reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een bijstandsuitkering aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als SPWer zul je niet snel zonder werk zitten. Dus solliciteren! Ik neem aan dat je de opleiding niet hebt gevolgd om daarna een uitkering aan te vragen. Veel mensen zitten natuurlijk altijd met een periode tussen school en werken, en om dan een uitkering aan te vragen?
Op WW heb je geen recht, dus op naar het UWV en daar informatie vragen. Wedden dat die gelijk een paar banen voor je hebben?
Zeker in de naschoolse opvang is er veel vraag naar SPW-ers, en dan kun je vandaaruit altijd een functie zoeken die je leuker lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet uit ervaring dat toen ik gestopt was met mijn opleiding wegens overspannenheid en depressie, ik weet het jij hebt je opleiding voltooid, nadat ik een nare stage-plaats in de zorg heb gehad, dat ik geen bijstandsuitkering kreeg omdat ik niet 36 weken gewerkt had achter elkaar vanwege voltijdsstudie en baantje. Als de consulent opgeteld had wat ik allemaal al had gedaan op werkgebied had ik zeer zeker recht erop maar dit gebeurd niet. In mijn geval moest ik van mijn ouders een uitkering aanvragen omdat ik weinig inkomen had uit schoonmaakbaantjes en zij vonden dat ik er recht op had.
Zonder afgeronde studie (HBO) en een inklappende arbeidsmarkt (2003/2004) en ook nu weer is het erg lastig om iets te vinden en mijn ervaring is laagbetaald en laagopgeleid werk. Grote nadeel is dat het zwaar is en je altijd geen zekerheid hebt. Bovendien verdwijnt steeds meer laagopgeleid werk, een ramp dus! Maar ik dwaal af.

Ik weet dat iedere Gemeente anders handelt en dus kan het zijn dat het bij jou anders kan lopen maar dit kun je vragen als je dit wilt bij het CWI bij jou in de buurt.
Mijn ervaringen met het CWI zijn niet zo positief helaas maar ook uitzendbureau`s ontvangen van mij een dikke min. Er is verbazend weinig inzicht m.b.t. de arbeidsmarkt en dit terwijl het ons allemaal veel geld kost. Maar wie weet tref jij het!

Het mooiste zou zijn dat je een baan vindt waarin spw 3 vereist is. Mocht je dit niet kunnen vinden ga dan a.u.b. geen baantje met weinig uren en weinig uurloon doen als dit niet nodig is want voordat je het weet blijf je hangen en hoe langer je niets doet met je opleiding hoe minder kans dat je iets vindt. Laat je niet ontmoedigen door de eis van werkervaring want als jij weet wat je kunt bieden en je kunt dit goed overbrengen is er wellicht een mogelijkheid op een baan. Als je toch ander werk moet zoeken blijf dan in ieder geval speuren naar een baan waarin je spw 3 kunt gebruiken. Laat iedereen uit je omgeving weten wat je werk zoekt en ga langs bij instellingen. Houd er rekening mee dat een jaar lang niets doen met je studie slecht is ook al is het buiten je schuld. Ik wens je heel veel succes en wellicht is een vervolgstudie een goed idee omdat het momenteel en de komende jaren krap zal zijn m.b.t. werk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt vermoedelijk alleen recht op een bijstanduitkering omdat je nog geen arbeidsverleden hebt opgebouwd.

ik zal als jou was gewoon proberen zo snel mogelijk een baan te vinden, is beter voor je gevoel en je bent lekker actief bezig.