Is het mogelijk om toch een nul -uren contract te krijgen als je een WAO-er bent?

Ik heb begrepen dat er voor een werkgever risico's zitten aan een nul -uren contract.Ik snap die risico's, maar voor mij als WAO- er, die dolgraag weer wil werken, werkt dat negatief en zullen ze mij zelfs geen oproepcontract geven omdat ze bang zijn dat ik (als ik ziek word) toch mijn rechten opeis. Is er een manier omdat anders optelossen?
Dat ik bijvoorbeeld afstand doe van die rechten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het is wel mogelijk maar er zitten inderdaad risico's aan voor de werkgever. Als jij na verloop van tijd ziek wordt, en je hebt er regelmatig gewerkt over langere periode, dan zul je weer verhoging van je uitkering aanvragen. Op dat moment gaat het UWV kijken hoe jou werkverleden is en eventueel een zogeten fictieve arbeidsovereenkomst toekennen. Dan kijken ze naar het aantal uren die je gemiddeld hebt gewerkt gedurende de laatste 3 maanden Uitleg UWV:

Wat is een nul-urencontract?
Bij een nul-urencontract heeft u een doorlopende arbeidsovereenkomst. U bent verplicht om te werken als u wordt opgeroepen. Er zijn geen afspraken over het aantal uren en uw werkgever betaalt alleen de gewerkte uren. Een nul-urencontract geldt alleen tijdens de eerste zes maanden van de arbeidsrelatie. Daarna moet uw werkgever uw loon doorbetalen, ook als er geen, of minder, werk is. De hoogte van de doorbetaling wordt berekend over het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden."

Er zijn wel andere regelingen voor jou van toepassing zie link, waarbij de werkgever subsidie en/of vergoedingen kan krijgen gedurende een aantal jaren.

Overleg met je Consultant op het UWV. Gewoon ze bellen en rechtstreek naar vragen.

Afstand doen van je rechten kan niet, dat is wettelijk zo vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor...

Maar vraag bij het UWV even na wat en hoeveel je mag bij verdienen. En hou er rekening mee dat je over een paar jaar best wel eens goedgekeurd kan zijn...

Het UWV redeneerd namelijk als volgt: "Als u nu 10 uur kunt werken? Dan kunt u volgend jaar ook 20 uur werken! Of: "Als u nu 20 uur kunt werken? Dan kunt u best full-time gaan werken!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O nee? Dan hebben we het toch over 2 verschillende UWV's... Ik spreek uit 18 jaar ervaring met het gezeik dat tegenwoordig UWV heet. En je moet je inderdaad nie laten afschepen met dat waardeloze 0900 nummer. Want die telefoongeiten kunnen je inderdaad niets fatsoenlijks vertellen. Als je iets vraagt dat niet in hun script voor komt...