Hoeveel mag je bijverdienen wat je niet op hoeft te geven aan de belastingdienst als je een Wajong uitkering hebt?

Dus waardoor je dus niet minder wajong uitkering krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

In je hoofdvraag en je toelichting, gaat het m.i. om 2 verschillende zaken:

1. Wat je meer gaat verdienen, moet je ongeacht het bedrag, altijd opgeven aan de belastingdienst.

2. Of het bedrag in mindering wordt gebracht op je uitkering hangt van de hoogte van het bedrag af. De regel is, dat je bij een volledige wajong-uitkering, niet meer dan 20% bij mag verdienen. Zit je onder de 20%, dan word je niet gekort.

Toch is het altijd verstandig, welke informatie je ook hebt, om als je gaat werken en je een Wajong-uitkering hebt, contact op te nemen met het UWV. Dan pas ben je voor 100% zeker, en kom je achteraf niet voor vervelende verrassingen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, goede uitleg, zeker over het "altijd opgeven"
Dat is volgens mij onder andere afhankelijk van de mate van arbeidsongeschiktheid. En ook of je recht hebt op een Wajong-uitkering vòòr en na 1 januari 2010. Bij onderstaande links kan je voor jouw situatie kijken wat de gevolgen van bijverdiensten zijn voor je uitkering.

Uiteraard moet je sowieso alle inkomsten opgeven aan de Belastingdienst. Dit staat los van een eventuele vrijstelling. Dat is aan de Belastingdienst (en hun regels) om te bepalen, niet aan jou. Alles opgeven dus.

Toegevoegd na 15 minuten:
moet uiteraard zijn: vòòr OF na 1 januari 2010.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je nu wel of niet een Wajong Uitkering hebt, heeft geen invloed op je plicht om inkomsten van werkzaamheden, niet in loondienst worden verricht op te geven aan de fiscus.
Let op: het gaat bij bijverdiensten en een (startende) onderneming niet om de ontvangsten (omzet) maar om het resultaat winst of verlies) na aftrek van kosten, afschrijvingen etc.

Bij WAO/WIA uitkeringen kunnen inkomsten (bijverdiensten, loon, winst) voor het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) een aanwijzing zijn dat je blijvend minder arbeidsongeschikt bent. Dat kan dus van blijvende invloed zijn op de hoogte van de uitkering (lager % arbeidsongeschikt). Ook nadat je met de bijverdiensten gestopt bent. Men kan bij het Uwv redeneren: hij kan verdienen dus hij is minder arbeidsongeschikt.