Ik ben 28 jaar, en wil graag een mbo opleiding gaan doen. Zijn hier vergoedingen voor?

Zowel voor de studiekosten, als voor levensonderhoud tijdens de opleiding. Ik ben alleenstaand en leef momenteel van een zw-uitkering van het uwv.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

De financiering van een opleiding in het volwassenenonderwijs is afhankelijk van het doel van de opleiding en de situatie van de volwassene.

In sommige gevallen betalen gemeenten (een deel van) de opleiding, in andere gevallen de werkgever of de volwassene zelf. Dit laatste geldt met name voor beroepsopleidingen en wanneer volwassenen besluiten een particuliere opleiding te volgen.

In sommige gevallen is het mogelijk een tegemoetkoming in de studiekosten te krijgen voor een vmbo-tl (theoretische leerweg), havo- of vwo-deeltijdopleiding in het voortgezet onderwijs of het voortgezet algemeen volwassenen onderwijs (vavo).
Of dat ook geldt voor een mbo opleiding hangt voor een deel af van de relevantie van die opleiding (is er behoefte aan) en nog wat factoren.

Lees er alles over in de bron en ga dan met het UWV praten wat die voor jou willen en kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, tenzij je 1 jaar niet haald dan dien je voor dat jkaar zelf te moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je dan adviseren om een BBL opleiding te gaan doen, dan werk je vier dagen en ga je 1 dag naar school in de week. Als je in een uitkering zit dan is het uwv vaak bereid om tenminste 1 jaar van de opleiding te betalen. Vaak zie je dan ook dat de werkgever die je in dienst neemt bereid is om de rest van de opleiding te betalen. Dan verdien je dus een normaal salaris tijdens je studie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lastige is dat je in de ZW zit en niet in de WW of WWB. Want nu ben je arbeidsongeschikt. Het wachten is op het moment dat je weer arbeidsgeschikt bent voordat de overheid in jou wil investeren. Het DUO (vroeger IB-groep) zal dat in ieder geval niet doen.

Wanneer je in de WW of WWB zou zitten moet dit ook langdurig zijn voordat ze een opleiding gaan aanbieden om jouw kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.