moet een werknemer minuren terugbetalen?

Na mijn dienstverband moet ik uren die ik te weinig gewerkt heb terug betalen.
Ik had contract voor 28 uur, maar door te weinig werk kwam ik daar niet aan.
Mag een een werkgever mij verplichten de te weinig gewerkte uren terug te laten betalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Nee, absoluut niet. Je hebt een contract voor 28 uur en hoort betaald te worden voor 28 uur.

Dat je minder bent ingezet wn/of dat er minder werk voor je was is het (ondernemers)risico van de werkgever

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook deze uitspraak (jurisprudentie)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Normaal gesproken niet, namelijk als het risico van minuren in de sfeer van de werkgever ligt (zoals in jouw geval).

Zeg echter nooit nooit. Als de oorzaak van minuren voor risico van de werknemer komt, wordt het een ander geval. Zo was er eens een werknemer die minuren opliep toen hij wegens rijden onder invloed zijn rijbewijs kwijt raakte en geen chauffeurswerk kon verrichten. Die minuren mochten verrekend worden toen een einde kwam aan zijn arbeidsoveeenkomst.
Computoon