Hoe wordt je psycholoog?

Eerst een goede studie neem ik aan. Maar moet je dan stage lopen? Laag beginnen en omhoog werken in een bedrijf? Je eigen bedrijf beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je kan de studie Psychologie volgen, waarna je als psycholoog aan de slag kan. Ik weet niet hoe het zit met doorgroeimogelijkheden, maar het beste is wel om eerst ervaring op te doen waarna je je eigen zaak kan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van je vooropleiding af, ben je laag opgeleid dan kun je eerst spw doen en daarna psychologie en ben je hoog opgeleid dan kun je meteen aan de opleiding beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om psycholoog te worden volg je een 4-jarige studie aan een universiteit. Je hebt allerlei verschillende psychologierichtingen. Als je vooral denkt aan kennis van psychische problematieken, kies je voor klinische psychologie. Als je vooral interesse hebt in kind en jeugd, kun je ontwikkelingspsychologie gaan doen.
In de studie moet je in ieder geval een (studie)jaar stage lopen.

Na de 4-jarige studie kun je nog een vervolgstudie doen voor GZ-psycholoog, duurt 2 jaar. De GZ-psycholoog is vooral de behandelaar in de geestelijke gezondheidszorg.

Op HBO niveau heb je de studie Toegepaste Psychologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Psycholoog' is geen beschermde titel. Je kan het dus niet 'worden'. Iedereen mag zich psycholoog noemen. Het is wel gebruikelijk voor psychologen om een studie te volgen op ten minste HBO niveau.