Mag je als thuiszorg medewerker weigeren ergens te werken als daar wordt gerookt?

Dus als je iemand moet helpen in de huishouding en diegene rookt op dat moment in huis, mag je dan weigeren om in de rook te werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thuiswerkers moeten gewoon goed doen waarvoor ze aangenomen zijn en zich niet met een andermans leefstijl bemoeien.

Het beste antwoord

Als je werkplek bij mensen thuis is kunt je geen rookvrije werkplek EISEN.
In de Tabakswet is dit een van de uitzonderingen op het recht op een rookvrije werkplek.

Echter, een werkgever kan er voor kiezen zich toch in te spannen om werknemers een gezonde werkomgeving te bieden. Hij kan bij de inplanning/inroostering rekening houden met de voorkeuren van de werknemers om al of niet rookvrij te werken.
Hij kan de cliënten verzoeken om niet te roken in aanwezigheid van hulp.
En hij kan in de zorgovereenkomst vastleggen dat de zorg afhankelijk is van de bereidheid om niet te roken als de hulp wordt geboden.
Verschillende thuiszorginstellingen doen dit al.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het gaat om artikel 2 van het BESLUIT UITVOERING ROOKVRIJE WERKPLEK, HORECA EN ANDERE RUIMTEN
per 27 jan. 2011
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx + ;-)

Andere antwoorden (1)

Je hebt recht op een rookvrije werkplek als ze niet roken als jij er bent dan niet anders wel