Mag een detacheringsbureau van je vragen om een training en stage in eigen tijd te volgen?

Ik kan misschien een contract krijgen bij een detacheringsbureau, maar ik moet hier wel een cursus en een stage doen die ongeveer 6 weken gaat duren. Deze krijg ik niet uitbetaald. Is dat niet een beetje raar? En heb ik op een of andere manier recht op een inkomen in die periode?

Toegevoegd na 4 dagen:
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de inwerktraining, niet vanwege een vooropleiding, want die heb ik 2. Ik heb nog nooit meegemaakt dat inwerken in eigen tijd moet gebeuren, maar heb ook geen ervaring met detacheringsbureaus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Nee dat is niet raar. Het staat je vrij dit te weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag in dit geval wel omdat je nog geen contract hebt. In dit geval is het dus een afspraak die bij het afsluiten van je contract wordt vastgelegd. Het is aan jou om hier wel of niet mee in te stemmen.

Wanneer je al werkzaam bent bij het bedrijf mag niet zomaar een cursus (buiten kantooruren) en zeker geen onbetaalde stage worden verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met veel werkzoekenden en weinig banen is dit iets dat de werkgever kan eisen. Zij kiezen ervoor alleen mensen aan te nemen die die opleiding al hebben gedaan. Dat kan en dat mag.

Als jij niet aan hun eisen voldoet, mogen ze jou weigeren. Da's heel normaal.

Wil jij toch bij hen in dienst, dan zal er niets anders opzitten zelf die opleiding te doen - en te bekostigen.

Overigens kun je die kosten aftrekken van de belasting. Het zijn kosten die je maakt ter verkrijging van een baan cq van inkomen (ik weet niet meer uit mijn hoofd welke term de belastingdienst gebruikt - ik heb zelf ook eens in eigen tijd en op eigen kosten een opleiding gedaan).

Je zult moeten kijken of het geboden salaris voldoende is om je investering terug te verdienen.

Je kunt ook met ze afspreken dat ze jou gegarandeerd in dienst nemen wanneer je je opleiding met goed gevolg voltooit. Dat geeft jou zekerheid. Willen ze die garantie niet geven, dan moet je zelf beslissen of je die opleiding toch wilt doen. Dat hangt ervan af hoe waardevol die opleiding is voor het vinden van een baan bij een andere werkgever.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ goeie uitleg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik vind het wel enigszins vreemd.

Echter, is het wel normaal dat je aan bepaalde eisen voldoet wil een werkgever je in dienst neemt. Zou het niet zo zijn dat je het cursusgeld terugkrijgt als ze je aannemen?

Anders gezien, ben je wel in jezelf aan het investeren. Onderwijs kost nou eenmaal geld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. Je kan gewoon nee zeggen en een andere baan zoeken.

Voor mijn baan werd ook verwacht dat ik bepaalde diploma's en ervaring had voor ik ervoor in aanmerking kom. Ik ga hun ook niet zeggen: Die 3 jaar buitenlandse ervaring die jullie eisen: Gaan jullie die even betalen?

Eigenlijk mag je blij zijn dat ze je willen aannemen, terwijl je blijkbaar niet aan hun ideale kandidaatsprofiel voldoet. Ze geven je nu de optie jezelf te verbeteren zodat je wel in de baan past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen ze zeker. Als je er intrapt is dat voor hen meegenomen. Het staat nergens dat ze dat niet van je mogen vragen. Ben je in dienst en ze sturen je naar zo'n cursus, dan veranderd de zaak. Dan zullen ze al je cursussen en de kosten die daaraan verbonden zijn moeten vergoeden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die cursus hoef je waarschijnlijk niet te betalen dus eigenlijk kost het je tijd en krijg je er een cursus voor terug. Ik vind het niet raar als een dergelijke functie ambieert is het een buitenkansje na de detachering heb je en een opleiding en ervaring en kan je op een reguliere baan sollicteren. Ik zou het doen.