Koninginnedag en bevrijdingsdag zijn dat officele feestdagen?

Mijn man moet werken op koninginnedag en op bevrijdingsdag maar mag dat wel ?
Hij werkt in de metaal.
mag een baas je op deze dagen laten werken?

Toegevoegd na 4 minuten:
ps in het contract staat er niets over

Toegevoegd na 19 minuten:
en met bevrijdingsdag 1 keer per 5jaar is het toch een officele feestdag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Elk jaar zijn Koninginnedag en bevrijdingsdag nationale feestdagen. Maar het probleem is dat nationale feestdagen niet altijd verplichte snipperdagen zijn.
Voor Koninginnedag is dat wel door de overheid vastgesteld.
Voor wel-niet een vrije dag op bevrijdingsdag geldt de CAO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als dat in de cao staat mag dat. koninginnedag is een nationale feestdag, bevrijdingsdag eenmaal in de 5 jaar. ikzelf werk volgens de horeca cao op dit moment, en ik werk dus ookgewoon de feestdagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt er aan wat er staan in het de CAO van jouw man z'n werk of het contract wat hij heeft afgesloten met zijn werkgever
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je man is niet verplicht om te werken met Koninginnedag,alleen als het pure noodzaak is.
Kijk maar op http://www.fnvbondgenoten.nl/branches_bedrijven/branches/handel/supermarkten/verplicht_Koninginnedag_werken voor de volledige beschrijving.

In de cao voor metaal en techniek 2009-2011 kan je de regels lezen:

http://www.salaris-informatie.nl/Sectoren/Metaal_en_techniek/metaal_en_techniek.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Onder hoofdstuk 3 blz 19 ''arbeid op zon en feestdagen''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken op een feestdag is in verschillende branches noodzakelijk, bijv in een ziekenhuis. Maar daar staat dan in die CAO wat de compensatie voor werken op een feestdag is. Bijvoorbeeld een vrije dag ter compensatie en extra toeslag(geld) voor het werken op een feestdag. Bevrijdingsdag is een ander verhaal. Iedereen?? gaat er van uit dat dit minimaal 1 x per 5 jaar een vrije dag is. Maar volgens mij is dat alleen zo wanneer dit zo in de CAO of bedrijfsreglement staat. Wat het BW betreft is dit m.i. geen vrije dag. Dit is een feestdag zonder dat het voor "iedereen" een vrije dag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent alleen vrij op bevrijdingsdag als het in de CAO staat. Bij ons bedrijf is dit nu aan de hand dat het ene gedeelte vrij is (oude cao van het ene bedrijf) en het andere gedeelte moet werken/vrij nemen (cao van het andere bedrijf. Het is helemaal uitgezocht dus helaas is je man niet verplicht vrij als het niet in de CAO staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee wij moeten gewoon 5 mei werken,30 april is wel een feestdag