Vandaag een gesprek gehad omdat me werkgever erachter is gekomen dat ik stiekum solliciteer.

Ik sta op een banensite ingeschreven , dus ik krijg veel uitzendbureau`s , werving bureau`s aan de telefoon of via de mail word ik gevonden.
Nu komt het verhaal:donderdag heb ik een gesprek bij een wervings bureau gehad ..mijn cv doorgenomen en de twee bedrijven waar het om ging besproken of mij dit wat leek.
Dit zelfde bureau leent ook polen uit aan het bedrijf van mijn werkgever, dus ik gaf aan dat dit gesprek onder vier ogen moest blijven.Vandaag (woensdag) krijg ik een gesprek met mijn baas en laat zien dat ze een nieuwsbrief van vacatures hebben ontvangen van dat bureau en daar staat mijn naam ook bij dat ik dus solliciteer.Ik later die dag dat bureau opgebeld voor opheldering, deze rept met geen woord over het voorval en zegt dat ook mijn werkgever deze info van de site af kan halen ..net als hun .Ik was vrij te solliciteren , tja dat weet ik ook wel.nu zegt die kerel dat mijn baas en zijn baas vrijdag al met elkaar hebben gesproken over dat voorval , het gekke is dat ik mijn cv die het bureau in WORD bestand wou hebben pas zondag op heb gestuurd.
Mijn manager zegt vanmiddag dat onze directeur van de week nog contact op zou nemen met dat bureau.. het loopt een beetje langs elkaar heen dus ik vermoed dat ik erbij ben gelapt door dat bureau.
Maar ja me baas is op de hoogte en wat nu , hij geeft aan alvast opzoek te gaan naar een andere kandidaat.
Ik heb een vast contract ter info.Mijn vraag is wat zouden jullie nou doen of hoe zouden jullie je voelen ???
groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (3)

Je bent niet verplicht om aan je werkgever te melden dat je aan het solliciteren bent en je werkgever mag je er ook niet om ontslaan. In de meeste gevallen is het wel zo netjes om te melden dat je aan het rondkijken bent. Maar ja, vandaag de dag heb je niet 1,2,3 een nieuwe baan, dus kan ik me voorstellen dat je hebt gewacht met vertellen.
Ik vind het niet zo netjes dat het wervingsbureau de info heeft doorgespeeld aan je baas. Als je het absoluut zeker hebt doorgegeven aan het wervingsbureau dat je sollicitaties prive moesten blijven dan hebben ze mogelijk zelfs een overtreding begaan door je privacy te schenden.
Overigens kan je baas wel aangeven dat hij op zoek gaat naar een ander, maar zolang jij nog niet hebt aangegeven te vertrekken, kan hij je niet wegsturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je in je privé tijd doet, gaat je werkgever niets aan. Dus ik zou hier niet op in gaan. Wel even met het wervingsburo in gesprek gaan en aangeven dat zij uiterst amateuristisch te werk gaan.

Als je werkgever een beetje slim is zal hij wel met een leuke salarisverhoging of een positie verbetering aankomen.

Verder vrolijk door blijven solliciteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow! Wat een fantastische kans heb jij gekregen. Je huidige baas weet nu namelijk dat je niet meer op je plaats zit. Dit geeft hem de mogelijkheid om te kijken of hij je wil houden. En zo ja, daar wat tegenover te stellen.

Dus ga dat gesprek met je baas aan. Wees eerlijk en open over de redenen dat je op zoek bent naar een andere functie. Is er binnen het bedrijf iets mis, vind je dat te weinig verdient, wil je een nieuwe uitdaging?

Natuurlijk is de manier waarop je baas dit te horen heeft gekregen niet zo netjes. Maar zie het nu als een kans. Geef je baas aan dat je het op korte termijn sowieso hier met hem over wou hebben, dat je het jammer vind dat het nu via via is gegaan. Daarmee zorg je er namelijk voor dat de werkverhoudingen goed blijven.

En dat hij op zoek is gegaan naar iemand anders is toch niet erg? Jij hebt een vast contract, dus tot jij weggaat werk je daar. Voor je baas betekend dit alleen maar dat hij al eerder kan beginnen met een nieuw iemand inwerken.

Stap er even overheen dat dit vervelend aanvoelt, en vraag je af wat hier nu echt erg aan is? Hoe benadeelt dit jou? Ik denk dat het antwoord daarop is, helemaal niet. Je hebt nog steeds een baan, je kunt nog steeds op zoek naar wat anders, en misschien doet je huidige baas je wel een aanbieding.

---
Ter overdenking overigens hoe ik dit zelf gedaan heb.
Met mijn functioneringsgesprek heb ik aangegeven dat ik verwachte ergens in het komend jaar naar een nieuwe functie op zoek te gaan, maar niet noodzakelijk nu. Als gevolg hiervan krijg ik interne vacatures voorgelegd, interessante werkzaamheden, en ben ik bezig met het vastleggen van kennis, zodat ik wanneer ik vertrek alles goed kan worden overgedragen. Nu ben ik aan het solliciteren. Maar tussen de eerste melding en daadwerkelijk een andere functie zit zo zeker een half jaar. Rustig de tijd voor iedereen om hieraan te wennen.