Is wachtgeld en ontslagpremie hetzelfde?

Dag,

Binnenkort word ik ontslagen vanwege bezuinigingen. In onze CAO staat dat ik recht heb op wachtgeld. Is dit iets anders dan de ontslagpremie?

Als ik het goed begrijp is ontslagpremie een vast bedrag dat je meekrijgt na je ontslag en wachtgeld je salaris die je nog (minimaal 3 maanden) krijgt doorbetaald na je ontslag bovenop je ww. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Ben je ambtenaar? Het gaat (neem ik aan) om Nederland?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik ben jeugdzorgmedewerker.
ronron1212
9 jaar geleden
Wacht is een recht dat je opbouwt en tot uitkering komt op het moment dat je ww krijgt. Het opgebouwde wachtgeld is afhankelijk van je dienstjaren. Een ontslag premie is een eenmalige uitkering die je van je werkgever mee krijgt die is overigens bruto dus je houdt ongeveer de helft netto over.
http://www.ontslag-als-ambtenaar.nl/financiele-aspecten-ontslagvergoeding.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp, word mijn ww aangevuld (met wachtgeld) tot aan mijn laatstverdiende maandsalaris.
Krijg ik hiernaast ook nog ontslagvergoeding of is het het één of het ander?
tinus1969
9 jaar geleden
Je WW wordt aangevuld met wachtgeld tot (waarschijnlijk) 70% van je laatstverdiende loon.
Als ambtenaar krijg je vrijwel nooit een ontslagvergoeding. Ook niet na reorganisaties oid. Wel heb je vaak recht op een VWNW-regeling (van werk naar werk, waarbij je werkgever je dus helpt om een nieuwe baan binnen de overheid te vinden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Ik krijg wel een ontslagvergoeding, maar dat is als ik vrijwillig vertrek. Dan krijg ik 3 maandsalarissen mee, omdat ik iets meer dan 2 jaar in dienst ben. Volgens mij krijg ik zelfs meer als ik voor de ontslagvergoeding ga dan voor het wachtgeld.
ronron1212
9 jaar geleden
Je wordt ontslagen heb je al een gesprek gehad over de voorwaarde? Hoe lang ben je in dienst?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Binnenkort gaan de ontslagen vallen. Nu is alleen aangekondigd wie er in de gevarenzone zitten, ik dus. Momenteel kunnen medewerkers ervoor kiezen om vrijwillig te vertrekken.

Het beste antwoord

Wachtgeld is een voortzetting van je loon, in afwachting tot je weer een baan hebt.
Het is een maandelijkse uitkering, die eindigt bij het aanvaarden van een andere baan.
Ontslagpremie is een zak met geld die je meekrijgt als je ontslagen wordt.
Die krijg je eenmalig, en je moet zelf organiseren hoe je dat over de maanden gaat verdelen.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hierop wordt wel direct geld in gehouden dat heet belasting. Dus netto krijg je ongeveer de helft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank. is het altijd het één of het ander, of kun je ook beide krijgen?
Reddie
9 jaar geleden
@ronron1212 , er werd niet gevraagd hoeveel belasting je er over betaalt, en niet hoeveel jaren je er recht op hebt.
Er werd alleen gevraagd of het hetzelfde is.
ronron1212
9 jaar geleden
Op een oprot premie heb je geen jaren recht het is een eenmalige uitkering. Als je de vraag leest kun je bedenken dat de vraagsteller ook dat niet heeft begrepen.