Mijn baas wil dat ik meer ga werken

Mag mijn werkgever eisen dat ik meer uren ga werken ? Ik heb een contract van 32 uur en nu wil hij dat ik weer 36 uur ga werken terwijl dit voor mij niet mogelijk is ivm mijn dochtertje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Hij kan het niet van je eisen.

Je zult ook vast hebben uitgelegd dat je door je dochter dit niet kunt (en niet omdat je gezellig een boek wilt lezen die uren).
Dat hij het dan toch van je vraagt geeft mij de volgende overwegingen:

Hij is óf heel dom, als hij jou toch probeert te dwingen (bijv als je een tijdelijk contract hebt of door te dreigen met verstoorde arbeidsverhoudingen), en jij geeft hem zijn zin, zit je mogelijk straks in de ziektewet omdat je het niet meer trekt of je krijgt zelfs een burn-out omdat je vindt dat je je dochter verwaarloost zo.

Of hij heeft ZULKE hoge nood dat hij jouw belangen terzijde moet schuiven.

In dat geval zou je kunnen kijken of je hem op een andere manier ter willen kunt zijn. Is het in je werk mogelijk iets thuis te doen? Dan zou je bijv kunnen aanbieden dat je doe uren (bijv gedurende een jaar) thuiswerkt.

Geloof me (ik heb helaas ervaring) als je tijd werkt op een manier die je eigenlijk niet wilt, gaat dat aan je knagen en op de lange duur wordt je er zelfs ziek van, dus probeer dat te voorkomen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel erg bedankt! ik denk ook dat ik maar een andere baan ga zoeken want 32 uur werken en 750 euro verdienen EN dan ook nog eens voor mijn dochter zorgen is al niet te doen!

Andere antwoorden (2)

Als je een contract voor 32 uur per week hebt, dan kan de werkgever je niet verplichten, om structureel 36 uur per week te gaan werken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, hij kan dat wel vragen maar je moet altijd toestemming geven. In principe geldt je huidige contract. Mocht je wel akkoord gaan met 36 uur, dan moet je ook een nieuw (aangepast) contract krijgen.
Hij kan dat gedurende je contractperiode niet van je eisen. Het is wel zo, dat als je een contract hebt voor bepaalde tijd, je baas dat contract straks niet hoeft te verlengen. Een contract voor bepaalde tijd, mag zonder opgaaf van redenen, niet worden verlengd. Als dit in jouw geval zo is, zou ik er toch over nadenken. Hij kan straks immers besluiten om in plaats van jou iemand in te huren die wél 36 uur wil werken. Je moet je afvragen of dit het je waard is.