Wat moet ik allemaal hebben om Advocaat te worden??

Ik wil weten wat ik allemaal nodig heb om advocaat te worden en daar bedoel ik mee diploma's en opleidingen kan iemand mij helpen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

In de wet staat beschreven dat je 'civiel effect' nodig hebt als je een togaberoep wilt gaan uitoefenen: advocaat, rechter of officier van justitie. Zonder civiel effect zijn deze beroepen uitgesloten.

Civiel effect behaal je door een studie te volgen waarvan de bachelor minstens 140 juridische studiepunten oplevert en de master minstens 60 juridische studiepunten. Het meest voor de hand liggende is dan om Rechtsgeleerdheid te gaan studeren aan de universiteit. Een andere mogelijkheid is om eerst hbo-rechten te gaan studeren (duurt 4 jaar, wat gelijk staat aan een bachelor op de universiteit van 3 jaar) en vervolgens aan de universiteit nog een master te gaan volgen.

Maar dan ben je er nog niet helemaal. Voordat je 'jezelf advocaat mag noemen moet je namelijk na je studie nog verplicht 3 jaar stage lopen bij een advocatenkantoor. Tijdens deze verplichte stage doe je nagenoeg hetzelfde werk als een advocaat, alleen sta je nog onder toezicht van een ervaren advocaat. Dit is zodat je de beheersing van typisch advocatuurlijke vaardigheden, zoals het houden van een pleidooi, het horen van getuigen en het opstellen van processtukken, al onder de knie krijgt voordat je helemaal zelfstandig cliënten gaat bijstaan.

Als je dit allemaal afgerond hebt, kun je jezelf inschrijven bij de Orde van Advocaten en als advocaat worden beëdigd in de rechtbank. Op de website van de Orde van Advocaten (zie bron) vind je aanvullende informatie.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier kan je alle antwoorden vinden op jouw vraag : )

http://www.ikwiladvocaatworden.nl/item.html&objID=7999
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om advocaat te worden, moet je een universitaire opleiding volgen. Om toegelaten te worden tot een rechtenopleiding aan de universiteit, moet je in het bezit zijn van een:

· vwo-diploma, alle profielen

· vwo-diploma oude stijl

· soms met een hbo-(propedeuse)diploma (universiteiten kunnen eventueel aanvullende eisen stellen)

Om toegang te krijgen tot de advocatuur dien je een Bachelor Rechten en Master Rechten op een Nederlandse universiteit te hebben afgerond (artikel 2 Advocatenwet - Besluit beroepsvereisten advocatuur).

Als je in dienst komt bij een advocatenkantoor heb je nog een stageperiode van drie jaar voor de boeg en ben je officieel advocaat, al word je dan advocaat-stagiaire genoemd.

Tijdens de stage oefen je onder leiding van een ervaren advocaat, de patroon, de praktijk uit. Drie jaar lijkt lang, maar de hoeveelheid kennis en vaardigheden, die de stagiaire moet opdoen, is ook groot. De stage is een wisselwerking tussen opleiding en dagelijkse praktijk.

Als advocaat-stagiaire mag je zelfstandig procederen. In het eerste jaar volg je naast het werk als advocaat de Beroepsopleiding Advocatuur. Daarna volg je cursussen in het kader van de Voortgezette Stagiaire Opleiding (VSO).

Toegevoegd na 21 minuten:
Oftewel, je moet een rechtenopleiding hebben afgerond aan een universiteit. Als je bent afgestudeerd, ben je nog niet meteen advocaat. Je wordt dan advocaat-stagiaire genoemd. Na die drie jaar ben je advocaat.