Bepalen goede werkgever?

Wat is de beste manier om uit te zoeken of een bedrijf een goede werkgever is?

Waar ik met name in geintereseerd ben is:
1. Of ze netjes met hun personeel omgaan.
2. Of ze medewerkers laten "zwemmen" en dat daardoor medewerkers elkaar onderling gaan beconcurreren ten koste van de effectieviteit van het eigenlijke werk.

Alvast bedankt voor je bijdrage!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor een deel moet je dit onderzoeken door veldwerk te doen. Soms is het inherent aan de branche. Reken maar dat je bij een groot accountantskantoor lange dagen maakt en met veel competitieve collega’s te maken krijgt. In de zorg gaat het er bijvoorbeeld vaak weer wat gemoedelijker aan toe, ookal is het ook daar hard werken.

Je kunt ook een beeld krijgen van een bedrijf door het jaarverslag (als dat openbaar is via de website bijvoorbeeld) en natuurlijk de website te bekijken. Hier staat vaak een stuk over personeelsbeleid in en cijfers over het personeelsverloop (blijven mensen lang in dienst of juist niet?). Het beste is als je iemand kent die bij het bedrijf werkt of heeft gewerkt of dit bedrijf als klant of leverancier heeft.
Ik neem aan dat je reageert op een vacature? Daar staat soms ook iets in waar je informatie uit kunt halen. Wat ze vragen van jou zegt ook iets over het bedrijf. Zaken als ‘geen 9-tot-5 mentaliteit’, pragmatisch/no-nonsense, aanpakkers, doorzetters enz. wijzen vaak op een iets meer competitief ingericht bedrijf. Dit in tegenstelling tot functie-omschrijvingen waar gevraagd wordt om teamspelers, verbindend, ondersteunend, communicatief enz.

Ten slotte is het sollicitatiegesprek een goede mogelijkheid om door te vragen. Als daarvoor geen goed moment komt kun je wachten tot gevraagd wordt of je zelf nog vragen hebt (dat doen ze nl altijd). Vraag naar hoe men de bedrijfscultuur zou omschrijven, naar wat voor soort mensen er werken, ik heb eens een 2e gesprek gehad met 3 a.s. collega’s. Die heb ik toen gevraagd hoe lang ze in dienst waren. Dan krijg je meteen een gesprek op gang over de zaken die ze wel en niet waarderen in de werkgever.

Het toont meteen aan dat je je verdiept in je werkgever en dat je het belangrijk vindt om te passen binnen het bedrijf. Zou dus ook positief moeten werken als ze gaan beslissen of ze je aannemen of niet.

In ieder geval succes met je sollicitatie en hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: tijdens een gesprek met de werkgever heeft het niet veel zin om direct te vragen of ze netjes met hun personeel omgaan, dat kun je beter aan anderen vragen of proberen op te maken uit het personeelsbeleid dat ze voeren waarover ze je vast wel willen vertellen.

Naar het inwerktraject kun je vragen tijdens je sollicitatie, dat is een heel normale, en slimme, vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op onderstaande site is een oceaan aan informatie over de reputaties van nederlandse werkgevers te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een CAO van toepassing is voor (een deel van) het bedrijf kun je bij je werknemersvereniging, ook wel vakbond genoemd, informeren naar de kwaliteiten van werkgevers in de branche.