Als je niet weet wat je wilt worden, wat kun je dan het beste worden?

Stel, je hebt diverse diploma's, minimale ervaring op verschillend gebied, maar niets sluit bij elkaar aan. Je bent nergens echt goed in, of kunt dat op zijn minst niet bewijzen. Je weet niet waar je echte passie ligt, wat je echt leuk vindt om te doen.
Welk beroep is dan geschikt? Wat kun je het beste gaan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Weet je niet waar je passie ligt? Dan moet je daar achter zien te komen.

Vaak weet je het namelijk wel, maar weet je niet dat je het weet. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat dat voor jou ook zo geldt, maar het zou me niet verbazen als het zo zou zijn.

Kijk naar je verleden. Wat vond je als kind leuk? Als kleuter bijvoorbeeld, of tijdens je vroege schooljaren? Was je aan het organiseren, bijvoorbeeld de teamindelingen aan het maken van wie bij welk team zou spelen bij voetbal/tikkertje/watdanook? Of verdeelde je de rollen voor een toneelstuk, of bepaalde je de choreografie (jij gaat daar staan, jij komt vanaf die kant op, en je hullept)? Dan ben je een echte regelaar. Ga dan in de evenementenorganisatie, of word ploegleider.

Was je een bouwer, dus een stad aanleggen of een huis inrichten? Dan moet je iets creatiefs/creërends zoeken.

Wilde je altijd de snelste/eerste/beste zijn? Zoek dan een competitief beroep. Je kunt aan verkoper denken.

Enzovoort.

Ik hoop dat ik je op weg heb kunnen helpen. Meer dan dat kan ik helaas niet voor je betekenen.

Toegevoegd op 28-05-2009 23:24:49
hullept --> hullept

Toegevoegd op 28-05-2009 23:25:09
Doe ik het weer...!

hullept --> huppelt

Toegevoegd op 28-05-2009 23:26:32
Wat ook werkt: lees personeelsadvertenties door - op papier, niet op je scherm.

Omcirkel elke term die je aanspreekt. Doe dat snel en intuïtief, bij de eerste keer lezen.

Als je twintig advertenties hebt gehad, sorteer je ze. De advertenties met de meeste kringels bovenaan. Die vind je kennelijk het interessantste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hullep
jij hullept
hij / zij / het hullept
wij hulleppen
jullie hulleppen
zij hullepen Zoiets Rotaluclac? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toevoeging vind ik echt geweldig.
Vroeger was ik vooral verlegen... Erg stil en teruggetrokken...
Nu niet meer hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet boos worden hoor Rotaluclac, ik vroeg me gewoon af hoe je dat vervoegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Vond hem wel grappig. Ik ben zelfs niet op het idee gekomen boos te worden.

Andere antwoorden (19)

Lekker gaan reizen oid, even je zinnen verzetten. Even goed nadenken en luisteren naar jezelf. Iedereen heeft wel iets wat hij/zij leuk vindt en voldoening uit haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vakkenvullen bij de Aldi... Die zoeken toch steeds personeel... En dan ben je bezig en dan zie je wat je niet wilt en dat motiveert enorm om wel uit te gaan zoeken wat je dan wel wilt... En je kunt dan vakkenvullen wegstrepen... en hoe meer je wegstreept hoe beter overblijft wat je wel graag wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gekke is dat je bij de Aldi helemaal nog niet zo gemakkelijk wordt aangenomen, althans dat is mijn ervaring van enige jaren geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat nou weer Xinix? Heb je wat tegen vakkenvullers? Ik heb altijd al vakkenvuller willen worden. Wil je me aan het denken zetten of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Vakkenvuller, ik denk dat dat wel meevalt hoor, het lijkt me niet dat hij iets tegen dat beroep heeft, maar het zal ook weer niet de droom zijn van veel mensen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ vakkenvuller... Ik dacht aan jou idd... LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk, wat wil je daar mee zeggen? nou ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ vakkenvuller...wil je werkelijk redenen horen waarom mensen GEEN vakkenvuller willen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Vakkenvuller, precies wat ik zeg, er zijn natuurlijk uitzonderingen, jij bent er kennelijk een van, maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen graag vakkenvuller wil worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, net als niet iedereen leraar wil worden, en ik toevallig wel - ik vind het toch ook niet raar dat jij dat niet wil? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben leraar geweest...
Beroepskeuzeadviseur.
14 jaar geleden
Opeens heb je het, je wordt conducteur.

Althans dat zeggen ze dan in de reclame. Als je niet echt weet waar je passies / interesses liggen wordt het denk ik heel moeilijk om iets te vinden wat ook bij je past, dan kun je denk ik niet veel anders dan het eerste aannemen wat je tegenkomt, dat een tijd proberen en kijken hoe het bevalt.

Het is dus denk ik handig om toch eens te kijken wat je echt interesseert om daarna wat gerichter op zoek te kunnen naar een dergelijke baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste bij een baan is altijd dat je je er prettig bij voelt. Probeer eens om baanadvertenties te lezen, en je dan af te vragen: "Zie ik mezelf elke ochtend vrolijk opstaan om hier naar toe te gaan?". Als het antwoord ja is, is dat al een hele goede stap. Als dat niks voor je doet kan je natuurlijk ook aan andere dingen denken: waar zijn er op dit moment vacatures, waar heeft de maatschappij behoefte aan, hoe kan ik echt iets nuttigs doen. Of probeer factoren op te schrijven die je van belang vindt, zoals vaste werktijden of juist afwisseling, veel collega's of zelfstandig, met mensen of met papieren, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen als je het echt niet weet. Probeer er een jaartje tussenuit te gaan. Ga reizen, doe een jaartje vrijwilligerswerk. Kom even tot rust. Op zulke momenten zijn je gedachte helder. Heb je tijd om over jezelf na te denken. Waarschijnlijk kom je er dan wel achter wat goed bij je past en wat je kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wietkweker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel gek misschien, maar pas toen ik besloot dat ik echt niets meer uit de weg zou gaan en er altijd zou zijn voor wie dan ook mij in dienst neemt en met hart en ziel er tegenaan zou gaan, heb ik de baan gevonden die het beste bij mij past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk niet naar de functies an sich, maar naar de omschrijving ervan. Wat moet je doen in die banen die je ziet staan? Wat vind je leuk, wat niet. Wat kan je al, wat zou je moeten leren?
Als je op deze manier naar banen kijkt, dan kom je wellicht iets tegen wat je wel wilt en kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eerst te achterhalen wat je echt graag doet en probeer daar iets in de buurt te vinden.

Toegevoegd op 28-05-2009 23:25:45
Oh tipje: Je kunt altijd nog de politiek in gaan. Daar schijnen hersens en gezond verstand ook niet echt groots aanwezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hersens en gezond verstand heb ik juist wel. Of probeer je me nu te beledigen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd, je bent te goed bevonden voor de politiek.
Sorry, ik las dat je nergens echt goed in was, dacht direct aan politici en... en...
Laat maar. Dounja, ik wil jou absoluut niet beledigen. Ik lees jouw antwoorden vaak met interesse. Vind er vaak veel goeds instaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik begrijp je grapje, en het is eerder een compliment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
In dat geval maakt het niet uit wat je gaat doen. Gewoon wat aanpakken en kijken wat er gebeurd. Misschien vindt je het wel leuk en komen er kansen op je pad.
Na een jaartje besluit je om wat anders te proberen of nog een jaartje te blijven. Je doet op die manier veel werkervaring op en bent met vele mensen in contact.

Ik zou het wel weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga de politiek in of wordt directeur of kunstenaar of toneelspeler. In deze beroepsgroepen vindt je de meeste mensen die niet wisten wat ze wilden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vakkenvuller!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schilderen? Dat kun je toch laten zien...
Misschien....tijdelijk erbij klussen.
Wie bezig is, komt misschien tot betere ideeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou 'manager' moeten worden.

Je kan het grappig opvatten, maar ik bedoel het serieus. Als manager moet je van veel dingen een beetje afweten, je hoeft niet van een bepaald punt 100% te weten. Daar zijn de specialisten voor. Zo kan je wel aan alle facetten ruiken en uitzoeken waar je echte passie ligt. Ik weet dat dit in de praktijk zo goed als 150% uitgesloten is, dat deze constructie waarheid wordt.

Een realistitsiche optie, is om je in te schrijven bij een uitzendbureau en daar je verhaal uit te leggen. Vaak kunnen ze wel een leuk/leerzaam traject van verschillende banen/vakgebieden/bedrijven voor je uitstippelen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is altijd wel iets wat je het meeste aanspreekt, ga dat dan proberen! Of zoek op een site waar droombanen staan: banen die bijna niemand heeft en die super gaaf zijn! Of vind een beroep uit!

Toegevoegd op 29-05-2009 10:38:58
Of schrijf een boek over.. keuzes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ineens weet je het. Ik word conducteur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt precies als ik, en ik ben nu al 10 jaar werkzaam als intercedente!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets gemakkelijks. Dienstmeisje, tuinman, vakkenvuller...