In artikel 35 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat beschreven in welke gevallen de minister
( een verklaring omtrent gedrag wordt nl. door de minister afgegeven) deze kan weigeren.

"Onze minister weigert de verklaring omtrent het gedrag, indien in de justitiële documentatie met betrekking tot de aanvrager een strafbaar feit is vermeld, dat, INDIEN HERHAALD, gelet op het risico voor de samenleving en de overige omstandigheden van het geval, aan een behoorlijke uitoefening van de taak of de bezigheden waarvoor de verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd, in de weg zal staan.

Kort gezegd houdt dit dus in dat een VOG geweigerd kan worden indien de RECIDIVE van het strafbare feit:
A. een risico voor de maatschappij oplevert (denk aan moord, doodslag, verkrachting e.d) en/of
B. het strafbare feit direct te maken heeft met het doel waarvoor de VOG wordt aangevraagt ( denk aan de pedofiel die kleuterleider wil worden).

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit geldt voor de meeste beveiligers, want dit zegt de wet en normaliter houdt men zich aan de wet. Er zijn echter bepaalde functies in de beveiliging waar je echt geen enkel smetje op je naam mag hebben. Mijn man was jarenlang beveiliger op de luchthaven in een functie voor KLM zelf, dit zijn de strengste eisenstellers op de luchthaven, hier vond de screening ook plaats door de marechaussee zelf en werkgever KLM eiste dan ook geen enkel smetje op de naam van de aanvrager. Dit zal ook voor de BVD gelden e.d. die op het gebied van Nationale Veiligheid opereren.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ligt aan de aard van vergrijp. en hoe lang dit geleden is.
Voor die opleiding heb je een verklaring goed gedrag nodig wat door de politie wordt afgegeven....of niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een strafblad achtervolgt je maar gedurende een bepaald aantal jaar. Het aantal jaar is afhankelijk van het vergrijp. Als je strafblad verlopen is, kan je naar mijn weten weer een verklaring van goed gedrag krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van de werkgever af.

Wanneer er geen wettelijke verplichting voor het overleggen van een VOG is vastgesteld, kan een werkgever zelf bepalen of hij iemand voor de uitoefening van een bepaalde functie vraagt een VOG te overleggen. Een werkgever, instantie of organisatie kan een werknemer of persoon verplichten een VOG te overleggen.

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel, bijvoorbeeld het verkrijgen van een nieuwe baan.

De verjaring van een strafblad hangt af van de ernst van het delict.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Manamentsamenvatting: NEE

Als je een misdrijf hebt gepleegd wordt je strafblad minimaal 30 jaar bewaard.
Is er wel sprake van strafbaar gedrag? Dan beoordeelt Justitie (het CVOG) of dit gedrag een belemmering vormt voor het doel waarvoor de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is aangevraagd. Een taxichauffeur die een VOG aanvraagt en meerdere keren is veroordeeld voor het rijden onder invloed krijgt de verklaring waarschijnlijk niet. Dit geldt ook voor een boekhouder die veroordeeld is voor fraude. Een boekhouder die veroordeeld is vanwege rijden onder invloed, heeft wel weer een kans dat hij de verklaring krijgt. Binnen acht weken na de ontvangst van uw aanvraag, neemt het COVOG een besluit.Is er wel sprake van strafbaar gedrag? Dan beoordeelt het COVOG of dit gedrag een belemmering vormt voor het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Een taxichauffeur die een VOG aanvraagt en meerdere keren is veroordeeld voor het rijden onder invloed krijgt de verklaring waarschijnlijk niet. Dit geldt ook voor een boekhouder die veroordeeld is voor fraude. Een boekhouder die veroordeeld is vanwege rijden onder invloed, heeft wel weer een kans dat hij de verklaring krijgt. Binnen acht weken na de ontvangst van uw aanvraag, neemt het COVOG een besluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afhankelijk van de ernst van je strafblad kan je geweigerd worden. Krijg je geen VOG dan kan je het helemaal schudden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je eenmaal een strafblad hebt kun je geen beveiliger worden en ook beroepen zoals rechter of politie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Als er navraag wordt gedaan naar je verleden en men wordt geconfronteerd met je strafblad, dan word je niet aangenomen.

Ook wordt er geen verklaring van onbesproken gedrag afgegeven, wat je vaak nodig hebt voor een baan bij de overheid.

Vervelend voor je. Maar die regels zijn er niet voor niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je jezelf wel goed moet kunnen bewijzen dat het 'VERLEDEN TIJD IS' en je voor 100% in zet voor de toekomst, die van jou en je toekomstige baas...

Wettelijk gezien kun je het beste op een desbetreffende site kijken.