Is een OR verkiezing nog geldig ?

De OR van ons bedrijf bestaat uit een aantal kiesgroepen. Nou is in bijv. kiesgroep A iemand verkozen die op onderdeel A werkt. Enkele maanden later verhuist deze persoon naar onderdeel B en valt ie dus onder Kiesgroep B. Is zijn verkiezing/deelname aan de OR dan nog wel geldig ? Onderdeel A is nu dus onder vertegenwoordigd in de OR.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

De verkiezing is nog geldig, want toen werkte hij nog voor onderdeel A. Nu hij voor onderdeel B werkt, zou hij zich terug moeten trekken ten gunste van iemand van onderdeel A. Immers, er is gekozen voor het kiesgroepensysteem en dan moet het bedrijf en de OR zich er aan houden. Hopelijk is er nog een andere kandidaat op het lijstje van onderdeel A.
Als het zo is dat er geen andere kandidaten meer zijn, dan kun je je afvragen hoe nu te handelen. Tussentijdse verkiezingen is een optie, maar soms zie je dat er met de bestuurder andere afspraken gemaakt worden. Dit zijn typisch ook vragen die je aan de OR-trainer kunt stellen.
Overigens: wist hij al tijdens de verkiezingen dat hij zou verhuizen naar een andere afdeling? Dan is het niet zo kies van hem om toch mee te doen.