Op welke gronden kan een werkgever tegenwoordig nog een werknemer met een vast dienstverband ontslaan?

Ik bedoel dit: het gaat slecht met de divisie waarvoor je werkt, niet met het bedrijf dus.. er worden nieuwe maatregelen genomen waarin jij niet goed kunt meekomen en daar word je voor gewaarschuwd.. toch lukt het niet te verbeteren ook al doe je je stinkende best..; je vraagt om ondersteuning maar krijgt die nauwelijks omdat je geacht wordt zelfstandig maatregelen te kunnen nemen voor verbetering.. je functioneringsgesprekken lopen dus terug uit...daarnaast ben je in het verleden geregeld thuis geweest door een hernia operatie. Je wilt nog wel maar hebt het gevoel dat het bedrijf tegenwerkt, van je af wil en je raakt gedemotiveerd en dat is natuurlijk zichtbaar voor de werkgever. Maar je laat geen werk liggen en blijft elke dag verschijnen. Toch ben je benauwd voor ontslag maar kan dat dan wel..? Op welke gronden dan en moet er dan een vergoeding uitgekeerd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de werkgever aangeeft om economische redenen mensen te ontslaan zal het uwv de werkgever 99 van de 100x in steunen en dan heeft de werkgever geen verplichtingen meer jegens de werknemer.
Als de werkgever je wilt ontslaan omdat je niet meer voldoet zal hij daar bewijs voor moeten overleggen aan het uwv of een procedure moeten opstarten via het kantongerecht. Maar ook via de kantonrechter zal hij zoiets moeten bewijzen, een kantonrechter is vaak wel van mening dat de arbeidsverhouding niet goed meer is tussen werkgever en werknemer waarna hij het ontslag zal toestaan. In dat geval ligt het geheel aan de kantonrechters wat voor vergoeding je meekrijgt.
Er is daar enorm veel over te doen geweest in de media en kantonrechters zijn van mening dat er in deze tijden makkelijker een andere baan gevonden kan worden.
Indien je een kantonrechter treft die meedenkt kun je voor ieder jaar dat je er gewerkt hebt een maandsalaris meekrijgen.
Ik raad je dan ook aan een advocaat te zoeken die verstand heeft van dit soort zaken, hij/zij kan voor jou onderhandelen met de werkgever en dan hoeft er verder geen instantie aan te pas te komen.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om te beginnen,ik hoop niet dat jij in deze situatie zit! Een werkgever die je kwijt wil zal altijd wel een reden vinden om je te ontslaan. Lukt dat niet zo snel,dan zal hij probren om je in een mindere baan te plaatsen,met als motivatie,dat je de vorige baan niet meer aan kunt. Waarbij hij dan waarschijnlijk hoopt,dat je zelf ontslag neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende redenen waarom iemand met een vast dienstverband kan worden ontslagen.
1e Diefstal in welke vorm dan ook van de baas of het bedrijf waarbij de werknemer in dienst is.
2e Werkweigering voor het werk waarvoor de werknemer is aangenomen.
3e Volgens mij ook voor onoorbaar gedrag, zoals sexuele intimidatie en het bezit van kinderporno.
4e Misschien ook voor het te veel bezig zijn in de tijd van de baas met niet aan het werk gerelateerde zaken of privézaken die niet in het belang van de werkgever zijn, zoals computergebruik in eigenbelang.
5e Misschien het doorspelen van bedrijfsgeheimen.

Er zullen in de arbeidsovereenkomst diverse zaken vaststaan. Er zal ook wettelijk een richtlijn voor zijn. Dit moet bij instanties voor werk en inkomen zijn na te vragen.

Ik ben echter van mening dat ook de werkgever ten aanzien van werknemers zijn verplichtingen heeft en dat hij bij wijziging van arbeidsomstandigheden voor de in vast dienstverband zijnde werknemers een aantal verplichtingen heeft die ook in de wet zijn vastgelegd. Als het oppakken van de oude werkzaamheden niet meer tot de mogelijkheden behoort, zal er aangepast werk moeten komen of ondersteuning van de werknemer, dat kan door hulp van buitenaf zijn of door een aangepaste werkplek.

Dit is allemaal heel juridisch. Je kunt het best kontakt opnemen met de instanties die daar voor zijn. Vooral: onderteken geen enkel papier wat de werkgever je voorhoudt voordat je inlichtingen elders hebt ingewonnen.
14 jaar geleden
Als een werkgever echt van een werknemer af wilt. Dan vind hij/zij altijd wel een stok om mee te slaan...

Maar gezien de omschrijving denk ik dat de werkgever in dit geval allang had moeten ingrijpen. En allang had moeten kijken, of dat de mogelijkheid er is om de werknemer naar een andere divisie te verplaatsen. Misschien is dit ook al gebeurd, maar zijn er geen mogelijkheden. Of heeft de werkgever hier allang naar gekeken en wacht hij/zij nu op de vraag van de werknemer om overgeplaatst te kunnen worden...

Zolang beide partijen hun mond dicht houden zal er ook niets veranderen en zal het er uiteindelijk op neer komen dat de werkgever inderdaad de werknemer ontslag aanbied. Of ontslag aanvraagt. Wanneer de werkgever ontslag aanbied dan zal hier tegenover een ontslagvergoeding staan. Vooral grote en/of internationale bedrijven doen hier niet echt moeilijk over. Wanneer er ontslag word aangevraagt dan gaat er een hele ambtelijke molen in beweging. Maar globaal gezien zal een ontslag aanvraag op grond van een onwerkbare situatie gelden. Aangezien ik uit je vraagstelling niet kan opmaken dat dit op bedrijfseconomische gronden zou kunnen. En ontslag wegens een onwerkbare situatie -de werknemer kan het tempo niet volgen- word relatief snel verleend door het CWI/UWV...