Wat betekend een schone pakbon?

Ik heb weleens gehoord van een schone pakbon. Maar wat houdt dat nu precies in?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Een voorbeeld van de bewijsfunctie van de
vrachtbrief
Stel een zending bouwmaterialen komt beschadigd aan bij de
klant (geadresseerde): De afzender moet, om de schade op
de vervoerder te kunnen verhalen, bewijzen dat de
bouwmaterialen tijdens het vervoer zijn beschadigd.
Met andere woorden, de afzender moet aantonen dat hij de
bouwmaterialen in uiterlijk goede staat aan de vervoerder
heeft aangeboden. Dat bewijs kan de afzender nagenoeg
uitsluitend leveren met een schone vrachtbrief. Dat wil
zeggen, een vrachtbrief waarop de vervoerder bij inontvangst
-
neming van de bouwmaterialen geen bemerkingen heeft
gemaakt omtrent de uiterlijke staat

Antwoorden (2)

In de documentelarij wordt het woord "schoon" veel gebruikt voor "oningevuld" of "blanco". In dit geval een pakbon die nog niet is ingevuld. Dus niet een leeg vel papier, maar een vel waarop alle algemene (voorgedrukte) informatie van een pakbon staat, maar waarop voor de per pakbon verschillende informatie (naam klant en artikelen) nog ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Dat is geen juist antwoord een schone pakbon betekend echt iets anders.
Een schone pakbon (of schone vrachtbrief) wordt door de vervoerder van materialen afgegeven aan de opdrachtgever, als blijkt dat de goederen geen defecten vertonen. De vervoerder is in dit geval verantwoordelijk voor de goederen. Blijkt er later schade aan de goederen te zijn, dan is de vervoerder aansprakelijk.